Hopp til innhold

Amerikanerne vil spille med åpne kort: Trygge på å finne årsaken til flyulykken

Amerikanske myndigheter lover å gjøre det de kan for å komme til bunns i ulykken i Beiarn, hvor fire mennesker mistet livet, og dele konklusjonene fra etterforskningen.

Det var fredag 18. mars et amerikansk Osprey V-22-fly styrtet i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland.

Alle de fire om bord omkom i styrten.

Flyet deltok i den store militære øvelsen Cold Response.

Fire dager etter ulykken ble det bestemt at amerikanske myndigheter overtar etterforskningen. Statens havarikommisjon i Norge besluttet at de ikke kommer til å granske saken videre.

Etter at amerikanerne overtok granskingen har det vært begrenset med informasjon om saken. Redaktør Arne O. Holm i High North News uttalte at han tror vi aldri vil få alle svarene.

– Det amerikanske forsvaret offentliggjør bare det de vil, og ikke noe annet, sa han blant annet i NRKs tidligere sak.

NRK har stilt flere spørsmål til US Marine Corps for å få svar på status for etterforskningen. I en e-post onsdag signert løytnant Gaby Rossi og major Mealnie Salinas, opplyses det om at arbeidet er godt i gang.

Les også Flere dødsulykker har preget Cold Response

Her leter svensk politi etter levninger i Kebnekaise

Usikkert hvor lang tid det vil ta

De skriver blant annet at de «er forpliktet til å forstå hvordan denne tragiske ulykken skjedde og forhindre at lignende tragedier i fremtiden».

De skriver at flyet vil forbli på krasjstedet mens etterforsking pågår, men at det senere vil bli transportert til USA.

Akkurat når det vil skje, er foreløpig ikke klart.

– Hvor sikre er dere på at dere vil finne årsaken til denne hendelsen?

– Det amerikanske marinedepartementet har en veldefinert og grundig prosess for å granske flyulykker. Vi er trygge på denne prosessen.

– US Marine Corps er forpliktet til å forstå hvordan ulykken skjedde, fastslår de.

– Undersøkelser tar varierende tid å fullføre avhengig av kompleksitetsnivået. US Marine Corps undersøker alle hendelser grundig for å identifisere årsakene, lære av dem og iverksette tiltak for å redusere sjansene for fremtidige uhell, sier de.

– Forpliktet til åpenhet

Norske medier ble i etterkant av ulykken nektet adgang til området.

Det har fått norske redaktører til å reagere. Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, var blant dem som mente det var problematisk at pressen ikke fikk tilgang til det som jo er en ulykke på Norsk jord.

– Selv om dette handler om etterforskningen, betyr det ikke at man kan legge grunnleggende prinsipper om informasjonsfrihet til side, sa hun blant annet (ekstern lenke).

I e-posten fra US Marine Corps står det at media ikke fikk tilgang til stedet av hensyn til sikkerhet, og fordi man har jobbet med å håndtere deler fra flyet.

– Noen lurer kanskje på om dere har noe å skjule i denne situasjonen?

– Vi er forpliktet til åpenhet og å bevare integriteten til etterforskningsprosessen; denne saken er ikke annerledes.

– Vil dere være åpen om årsaken til denne ulykken?

– Ja.

– Hvorfor følger dere ikke norske tradisjoner om åpenhet, når dere er i Norge?

– US Marine Corps har jobbet tett med norske myndigheter siden ulykken og vil fortsette å gjøre det gjennom hele prosessen. Vi er ekstremt takknemlige for støtten og bistanden.

I over to uker har det vært ferdselsforbud i området. Søndag ettermiddag ble forbudet opphevet. Mandag var NRK og NTB på havaristedet og dette er de første bildene:

Rotor fra flyet som styrtet? Nærmere

Det som kan være et rotorblad fra flyet som styrtet i Gråtådalen står opp mot et tre.

Vrakrester i Gråtådalen, nært

Deler av flyvraket i Gråtådalen.

Gult flagg og vrakrester i Beiarn

Et gult flagg i et tre markerer et funn på havariområdet.

Vrakrester i Beiarn

Rester av flyvraket som styrtet i Beiarn. Bildet viser politisperringer og en av de to større haugene med vrakrester som nå ligger i fjellsiden.

Knekte trær etter flystyrten i Beiarn

Lengst ned mot sør i det avsperrede område etter flystyrten er det mange knekte trær. Vrakrestene som nå ligger igjen befinner seg lenger opp i skråningen, mer mot nord.

Svimerker i trærne etter flystyrt

I noen av trærne i havariområdet er det tydelige spor i trærne etter brann eller høy varme.

Forventer oppdateringer

Torbjørn Bongo, leder i Norges Offisers- og spesialistforbund (NOF), sier åpenhet er viktig for å kunne avsløre og løse det som eventuelt har vært problemet.

Det vil gi oss kunnskap om hva som skjedde og hvorfor det skjedde. Og mindre risiko for at det skjer igjen.

Han er tydelig på at han forventer at Norge vil bli oppdatert på hva amerikanerne finner.

– Jeg har full forståelse for at ikke all informasjon kan offentliggjøres og deles. Men det som er mulig å offentliggjøre må man være åpne om.

– Vi skal ha respekt for at amerikanerne har sin måte å granske ting på. Nå er de fortsatt inne i en fase med kartlegging, avhør, og samling av bevis. Det er åpenbart at de ikke har alle svarene nå, og at det vil ta tid.

Torbjørn Bongo i NOF.

TÅLMODIG: Torbjørn Bongo i NOF tror det kan ta flere år før vi får en endelig konklusjon på hva som skjedde da et amerikansk V-22 Osprey-fly styrtet i Beiarn.

Foto: Fabian Ubeda / NRK

FOH får ikke mer info. enn andre

Heller ikke Yngve Odlo, sjef for Forsvarets operative hovedkvarter og leder av Cold Response, har fått ekstra oppdateringer underveis.

Jeg får ikke mer informasjon enn det mange andre får, sier Odlo.

Generalløytnant Yngve Odlo. Sjef Forsvarets Operative Hovedkvarter. FOH. Reitan. Bodø. Forsvaret. Militæret. Leder

NATURLIG: Yngve Odlo i FOH forteller at det er naturlig at amerikanerne har overtatt etterforskningen: – Når det skjer ulykker med allierte styrker i Nato som øver i Norge har vi en standard avtale der det er den aktuelle nasjonen som gjennomfører etterforskningen. I dette tilfellet er det amerikanerne.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

Han erkjenner at amerikanerne har en annen holdning til åpenhet i slike saker enn vi har i Norge.

– Vi i Norge har et veldig åpent samfunn, samtidig ber jeg om å vise respekt for at de har andre prosedyrer.

Ifølge Odlo har norske myndigheter vært tydelig på hva vi forventer når det gjelder åpenhet rundt etterforskningen av ulykken.

– Det er altså andre myndigheter som nå har ansvaret for å kartlegge det som skjedde. Det synes jeg er en grei måte å gjøre det på. Vi som har vært involvert det blir nå sett i kortene. Det tror jeg er sunt.

– Har ikke du behov for å vite mer etter en slik hendelse, under din øvelse?

– Jeg er trygg på at jeg får vite det jeg trenger å vite.

Flystyrten i Gråtådalen

Fire amerikanske soldater omkom da flyet deres styrtet i Gråtådalen i Beiarn.