– Informasjonen de gir på nettsidene er veldig kortfattet og generell. Det kunne absolutt stått mer. Man blir kritisk til hva man skal stole på, sier Gvendolin Kugappi.
I slutten av juni skulle hun og kjæresten Adrian Sollund på ferie. Akkurat da pilotstreiken i SAS sto på trappene.
I løpet av ferien i Oslo og Frankfurt brukte paret mange timer på å prøve å få nødvendig informasjon fra både SAS og reiseselskapet de hadde bestilt SAS-reisene gjennom.
– I forkant av reisen vår, da det var usikkert om det skulle bli streik eller ikke, sto vi i telefonkø hos SAS i tre timer uten svar, sier hun.
Paret kom seg til Frankfurt, men mens de var der, brøyt streiken ut. Da hadde de nye spørsmål til både SAS og reiseselskapet de hadde brukt.
– Reiseselskapet henviste oss bare videre til SAS. Men der var det igjen telefonkø, og den automatiske chattetjenesten deres fungerte svært dårlig, sier Kugappi.
Det unge paret er ikke de eneste som har brukt mye tid i telefonkø hos SAS de siste dagene.
På SAS sin Facebook-side er det mange som hevder å ha ventet i opp mot ti timer på å få svar fra flyeselskapet.
Telefon som viser en svenk person som har prøvd å få kontakt med SAS i over ni timer.
Telefon som viser en norsk person som har prøvd å få kontakt med SAS i over ni timer.
Telefon som viser en norsk person som har prøvd å få kontakt med SAS i over to timer.
Mange er frustrerte
Det merker også Odd Langvatn i Widerøe Customer Care. Selskapet driver kundeservice for Widerøe. De har kontorer flere steder i landet, men hovedkontoret ligger i Mosjøen.
– Trykket er helt ekstremt om dagen. Vi har 3–4 ganger så mange henvendelser som normalt. Bare i går hadde vi nesten 3.000 henvendelser, sier Langvatn.
Hovedtemaet i de mange samtalene er SAS-streiken.
NESTEN HELE DØGNET: Odd Langvatn og resten av gjengen i Widerøe Customer Care svarer på spørsmål om streiken fra klokken 06.00 til klokken 24.00.
Foto: Ole-Christian Olsen / NRK– Det handler mye om ombookinger og refusjoner. Mange er frustrerte, fordi dette er ferien deres, og streiken kan gi dem økonomiske konsekvenser. Men de fleste tar det hele med godt humør til syvende og sist.
Langvatn & co har stengt telefonlinja. De håndterer heller henvendelsene via chat, e-post og SMS.
– På det viset kan vi håndtere flere kunder samtidig. Vi opplever at samtalene blir mye mer rett på sak og mer effektive, sier Langvatn.
Også SAS selv opplever uvanlig stor pågang for tiden.
SAS har mer enn doblet bemanningen
VIKTIG Å FÅ UT INFORMASJON: Tonje Sund i SAS forstår at mange har spørsmål knytt til streiken. Hun skryter av jobben hennes kolleger har gjort med å få ut informasjon om hva du som reisende skal gjøre dersom du blir rammet av streiken.
Foto: Vilde Helljesen– Vi har rundt 250-300 flighter og rundt 30.000 reisende som rammes av streiken daglig. Vi mottar tusenvis av henvendelser hver dag, sier Tonje Sund, kommunikasjonsansvarlig i SAS.
Nøyaktig hvor mange som for tiden jobber med å svare fortvilte reisende vet hun ikke nøyaktig.
– Men vi doblet bemanningen før sommeren, og vi har økt kapasiteten enda mer nå i forbindelse med streiken sier hun.
– At så mange tar direkte kontakt med oss, skyldes at det er uvanlig mange som trenger assistanse. Da vil det naturligvis bli flere henvendelser, sier Sund.
Er informasjonen fra SAS god nok?
Hva skal du gjøre da?
Forhandlingene mellom SAS og pilotene starter opp igjen på onsdag.
Da har streiken vart i halvannen uke. Det ble spekulert i om Helsetilsynet ville si at streiken utgjør en fare for liv og helse. Da ville regjeringen mest sannsynlig gripe inn, slik de gjorde da teknikerne i Widerøe streiket tidligere i sommer.
Men tirsdag ble det klart at Helsetilsynet ikke mener situasjonen er like prekær denne gangen.
Dermed er det en viss sannsynlighet for at streiken fortsetter.
Dersom du lurer på hva du har krav på i forbindelse med streiken, kan denne artikkelen hjelpe deg. Her svarer representanter fra SAS og flere forsikringsselskap på publikums spørsmål om streiken:
Dersom du lurer på hvordan du skal gå frem for å få penger fra SAS, kan Tonje Sund i SAS kanskje hjelpe deg litt på vei.
– For å få refusjon, har vi flere forskjellige skjemaer på våre nettsider, sier Sund.
- Dette skjemaet må du fylle ut for å søke om forskjellige refusjoner dersom flyet ditt er forsinket eller kansellert.
- Dette skjemaet må du fylle ut dersom du har andre krav.
- Ellers finner du alle SAS' skjemaer her.
- Her finner du SAS' egen informasjon om hva du kan gjøre dersom flyet ditt blir kansellert.
Se alle svarene da NRK inviterte SAS og flere forsikringsselskap til å svare på publikums spørsmål om streiken: