Ruten drives i dag av Hurtigruten ASA, som var den eneste som leverte et tilbud på drift av denne kystruten for de neste åtte årene.
Anbudsrunden er sendt til Eftas overvåkingsorgan ESA. Klageren mener anbudet var utformet på en slik måte at det ikke ga potensielle konkurrenter en reell mulighet til å vinne hele eller deler av kontrakten, skriver Bergens Tidende.
ESA har allerede fått et svar fra norske myndigheter på omstendighetene rundt avtalen. Overvåkingsorganet i Brussel skal nå vurdere om de vil gå videre med saken, skriver avisa.
– For stor risiko
Administrerende direktør Kjetil Førsvoll i konkurrenten Veolia forklarte til NTB for en måned siden at det ville medført for stor risiko for selskapet å komme med et tilbud.
– Det har vært en kamp mot klokka fra første dag, men til sist fant vi ut at risikoen var for høy. Vi er skuffet og lei oss, for håpet om å få slippe til var reelt, sa Førsvoll.
Også Tide og Torghatten vurderte å legge inn bud, men uten at så skjedde.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener at anbudsprosessen har vært gjennomført på en ordentlig måte.
– Jeg mener at vi gikk grundig til verks da vi utformet anbudskriteriene, sier Meltveit Kleppa til avisa.
Tar klagen med ro
Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten sier selskapet tar nyheten av klagen til ESA med knusende ro.
– Vi har registrert at det er kommet inn en klage på anbudsprosessen. Vi er ikke så veldig bekymret. Dette var en anbudskonkurranse som ble utsatt to ganger nettopp for å sikre god konkurranse. Vi leverte vårt anbud under forutsetning av at det var en konkurranse, sier han til NRK.no.
Han tror ikke klagen vil føre til en ny runde i prosessen.
– Nei det er jeg helt sikker på, sier Norum.
Krever dobbel pris
Hurtigruten ASAs tilbud på drift av kystruten Bergen-Kirkenes innebærer et krav om 750 millioner kroner årlig i statlige overføringer for å opprettholde dagens rutetilbud med daglige seilinger mellom Bergen og Kirkenes. Det er det dobbelte av hva selskapet har fått under den nåværende konsesjonsavtalen.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
I 2008 mottok Hurtigruten ASA 181 millioner kroner i ekstrabevilgning fra staten da selskapet befant seg i et voldsomt økonomisk uføre. Tidligere i år besluttet ESA å granske om denne statsstøtten er konkurransevridende, men har ennå ikke fattet noe vedtak i saken.
- Les også: