NRK Meny
Normal

Konkurrentene avsløres i dag

I dag kommer svaret på hvem som kan gi Hurtigruten konkurranse på anbudet på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

MS Richard With

ANBUDSKONKURRENTER AVSLØRES I DAG: Klokken 12 i dag kommer svaret på hvem som har tatt opp anbudskampen med Hurtigruten.

Foto: Atle Markeng / NRK

Det er i så fall første gang på 117 år at den trofaste sliteren får en kunkurrent.

Havnedirektøren i Bodø frykter konkurser i reiselivbransjen dersom andre skulle få anbudet, og de ansatte i Hurtigruten sier de går inn i en skjebneuke.

– Den blir både viktig og spennende, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum.

Skjebneuke

Han lurer sammen med alle ansatte i selskapet på om denne uken kan bli begynnelsen på slutten for Hurtigruten slik vi kjenner selskapet.

Nyheten om at den internasjonale transportgiganten Veolia vil være med i anbudskampen, var ikke overraskende, men slo likevel ned som en bombe.

Klokken 12 i formiddag får vi vite hvem som ønsker å delta i anbudskampen, og for Hurtigruten er dette et avgjørende øyeblikk.

Ragnar Norum, kommunikasjonsdirektør Hurtigruten

SPENT: – Dette blir en spennede uke for Hurtigruten, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum.

Foto: NRK

– Det blir jo avgjørende i forhold til å se om det er konkurranse og hvor prisene kommer til å ligge. Det kommer til å bli veldig spennende. Det er avgjørende for selskapets framtid og vi kommer til å få en sterk indikasjon på om vi kan regne med å fortsette å være kystens riksveg nummer 1, sier Norum.

Kan tape inntekter

Også alle de 34 havnesjefer som driver hurtigruteanløpene frykter tap av inntekter med andre drivere av ruten.

Havnedirektør Ingvar Mathisen i Bodø ser for seg at et reiselivslokmotiv kan forsvinne.

– For alle de havnene som anløpes av hurtigruten så er de blant de største kundene vi har. Men det som er enda viktigere er at Hurtigruten er en meget viktig aktør for de lokale reiselivsbedriftene rundt omkring.

– Hvis hurtigruten slik vi kjenner den i dag forsvinner og blir erstattet med et minimumstilbud, frykter jeg faktisk at det kan komme mange konkurser langs kysten vår, sier Mathisen.