NRK Meny
Normal

Går i overskudd – men vil ha mer statstøtte

I dag la Hurtigruten ut tallene fra 3. kvartal. Resultatet ble 118 millioner kroner i overskudd.

MS Vesterålen

TJENER PENGER, MEN VIL HA MER I STATSSTØTTE: Til tross for gode tall, ønsker hurtigruten dobbelt så mye i statsstøtte som i fjor. De nye tallene for hurtigruten viser at de har tjent mindre i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i år.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Likevel er millionoverskuddet svakere enn på samme tid i fjor, da selskapet gikk med 130 milloner kroner i overskudd.

I første kvartal i år fikk selskapet et overskudd på ni millioner kroner , og i ande kvartal i fikk Hurtigruten et overskudd på 142 millioner kroner.

Her kan du lese hele Hurtigrutens delårsrapport for tredje kvartal .

Flere gjester øker kostnadene

Hurtigruten seiler mot ny rekord i antall passasjerer for 2010, både når det gjelder rundreiser og for enkeltdistanser. Kapasitetsutnyttelsen er i tredje kvartal i år 97,5 prosent, mot 90 prosent i fjor. I tillegg tjener hurtigruten penger på å leie ut MS Finnmarken som hotellskip utenfor Australia.

Samtidig øker kostnadene, ikke bare til drivstoff, men også til et økt antall ansatte som følge av økningen i gjestedøgn. Dessuten synker finansinntektene, blant annet som en følge av en negativ utvikling av kronekursen mot euro. Dette gir et
overskudd før skatt i tredje kvartal på 118 millioner kroner, som er 12 millioner kroner svakere enn i samme kvartal i fjor.

Alene om anbudet på kystruten

Det er spennende dager for Hurtigruten om dagen. Mandag denne uken ble det klart at ingen tør utfordre Hurtigruten på anbudet til kystruten. .

I sitt anbud krever hurtigruten 750 millioner for å opprettholde daglige seilinger fra Bergen til Kirkenes også etter 2012. Det er over dobbelt så mye som de får i dag. Nå skal selskapet i forhandlinger med samferdselsdepartementet.

I statsbudsjettet er det satt av 291 millioner og det ligger med andre ord an til en drakamp.

– Rart å forhandle om anbud

Forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøyskolen i Bodø er blant de som synes priskravet fra Hurtigruten er høyt.Men han synes likevel det er litt rart at staten vil forhandle ned prisen.

– Det er jo på en måte litt merkelig når man har en anbudskonkurranse, at man skal i forhandlinger i ettertid. Vanligvis er det laveste pris som får tilslag på produksjonen, sier Solvoll.

– Mener hurtigruta krever for mye
Magnhild Meltveit Kleppa

HAR IKKE SÅ MYE PENGER: Samferdselminister Magnhild Meltveit Kleppa sier de har satt av 291 millioner kroner til kystruten.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa kan ikke garantere at staten gir et så stort tilskudd som Hurtigruten har bedt om.

– Jeg kan ikke si noe om dette for øyeblikket. For det første må departementet gå nøyere igjennom det anbudet som er levert inn. For det andre må vi vurdere forhandlinger med Hurtigruta, og så må vi vurdere eventuelt økning i tilskuddet med regjering og Storting, sier hun.

Men Hurtigruten insisterer på at de må ha alle 750 millionene.

– Hurtigruten har ikke noe å gi i prisforhandlingene med staten for å fortsette med daglige seilinger mellom Bergen og Kirkenes.

Det sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum.

Nordnorske politikere mener det er dramatisk når kravet fra Hurtigruten er mer enn ei fordobling av prisen.

– Men 750 millioner kroner i året fra staten er nødvendig for oss, sier Ragnar Norum.

Ragnar Norum, Hurtigruten

VIL HA MER: Ragnar Norum i Hurtigruten sier det er nødvendig for dem med mer statstøtte for å få hjulene til å gå rundt.

Foto: Knut Rindahl / NRK

– 750 millioner er som småpenger å regne

Skjervøy-ordfører Roy Waage er en av dem som mener at det burde være uproblematisk for staten å betale for hurtigrutedriften.

– Hurtigruta er så utrolig viktig at dersom staten må betale det selskapet har krevd, så synes jeg det er som småpenger å regne, i forhold til hva vi får igjen, sier Waage.

Flere har reagert på det høye priskravet, men Waage mener staten bør forholde seg til priskravet fra Hurtigruten ASA.

– For det første må man huske at Hurtigruten har drevet en tjeneste på en veldig rimelig måte i flere år. For det andre så synes jeg ikke man skal gå ut og hause opp stemninga, og si at dette er alt for dyrt - lenge før forhandlingene har startet. Nå har regjering og storting sverget til anbudsprinsippet, og man har fått inn et anbud. Og da må man forholde seg til det, sier Waage.

Smalt på børsen

Selskapet Hurtigrute går på en saftig smell på Oslo Børs onsdag.

Aksjen er så langt ned 13,5 prosent til 4,42 kroner.