– Når andelen på bensinstasjoner er såpass lavt, så er det for dårlig.
Svein Krogsæter er fylkesleder for elbilforeninga i Nordland.
Han blir ikke glad når han får referert statistikken som gir et bilde på hvor enkelt det er å lade elbilen på bensinstasjoner i Nord-Norge.
Estimatet viser hvordan bare i overkant av 13 prosent av stasjonene i nord tilbyr ladning.
15 i Nordland og 13 i Troms og Finnmark. Av totalt 207 bensinstasjoner, viser oversikten NRK har fått hentet inn:
Skaper debatt
NRK har fortalt om fortvilte elbil-eiere på ferie i Lofoten.
«Rene marerittet å kjøre elbil» er blant kommentarene fra ferierende nordmenn.
Regjeringa har et mål om at alle nye personbiler i Norge skal være utslippsfrie innen 2025.
Da bør man få opp lademulighetene på bensinstasjoner. For det er jo gjerne der folk stopper når man er ute langs veien, påpeker Krogsæter.
– Det bør være en naturlig sak å ha en eller annen form for ladestasjon på alle bensinstasjoner egentlig.
Det finnes vel å merke en del hurtigladere som ikke ligger på bensinstasjoner. Tar vi en titt på antall hurtigladere generelt fordelt på fylker, havner Nord-Norge på bunn.
Kilde: Norsk elbilforening og NOBIL.
Leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening, Erik Lorentzen, sier han godt skjønner at elbilister er frustrerte.
– Snart er det stortingsvalg, og politikerne bør merke seg at vi må på plass veldig mye ladeinfrastruktur fram mot 2025, sier han.
Samtidig jobbes det for å bedre tilbudet langs veien. I år bygges det for eksempel ut langs kystriksveien og langs E10 fra Å – Bjørnfjell og Rv82 Melbu – Andenes.
Fagsjef Einar Gotaas ved Drivkraft Norge opplyser i en e-post at for landet under ett var det 141 stasjoner som hadde ladetilbud i 2019.
– Dette har endret seg en del siden da, som også kommer av at elbilandelen har økt fra 9 prosent i 2019 til 13 prosent i 2021. I løpet av sommeren kommer vi til å passere 400.000 elbiler i Norge, noe som gjør at vi runder 14 prosent elbilandel.
– Bidrar
Lillian Aasheim fra St1, de som eier og driver Shell i Norge, forklarer at tilbud og etterspørsel er en årsak til at situasjonen er slik den er i dag.
Hun kan også opplyse om at tilbudet deres er under utvikling.
– Selv om vi har hatt lading på enkeltstasjoner over lengre tid, så er dette et felt i utvikling for oss.
– Men vi er i startfasen av utbygginga, og da har vi fokuset på de største hovedfartsårene. Etter etterhvert som vi bygger ut vil vi se mer i nordlige strøk av landet også.
Og angående regjeringas mål for 2025 mener Aasheim at bensinstasjonene bidrar.
– Jeg synes det er viktig at man vet at dagens bensinstasjoner vil følge med på det grønne skiftet.