Ministeren sa vi skulle selge F-16-flyene før sommeren. Men ingen vil svare på hvordan det går

Hvis du har 28 jagerfly du skal selge. Hvor går du da? Forsvarsministeren mente Norge skulle ha solgt F-16-flyene før sommeren. Det ser ikke ut til at det blir en realitet.

F-16 jagerfly lander i Bodø
Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Forsvarsmateriell vurderer at en kontrakt kan være inngått i løpet av første halvår 2021, skriver forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i et stortingssvar i slutten av september i fjor.

Det handlet om Norges F-16-fly. Ved utgangen av året skal Norge etter planen ha brukt jagerflyene for siste gang. F-16 skal erstattes av nye F-35.

– F-16-flyene har tjent oss veldig godt i over 40 år, sier sjef for Luftforsvaret, Tonje Skinnarland.

Tirsdag var hun i Bodø i forbindelse med øvelsen Arctic Challenge Exercise. Den siste øvelsen der F-16-flyene blir brukt.

Men Skinnarland kunne ikke si så veldig mye om hvordan det går med salget.

Tonje Skinnarland foran F-16
– Nå jobber Forsvarsmateriell med å kartlegge eventuelle kjøpere. I tillegg vurderer de status på flyene, og klargjør dem for salg.

Totalt har Norge kjøpt inn 72 F-16-fly på drøye 40 år. Men ikke alle skal selges.

F-16-fly kan nemlig fly i 8.000 timer før de ikke kan brukes mer. Ifølge oppdragsbrevet fra Forsvarsdepartementet i forbindelse med salget, er det 28 fly som skal selges. Disse har minst 1.200 flytimer igjen, ifølge Teknisk Ukeblad.

F-16-fly tar av fra Bodø
I tillegg skal to av flyene som har vært i norsk tjeneste skal stilles ut. Det ene i Bodø, det andre i Oslo.

Men selv om forsvarsminister Frank Bakke-Jensen var tydelig på at salget skulle være i boks i løpet av utgangen av juni, er det vanskelig å finne ut av hvordan det går med salget.

Salg av F-16 må godkjennes av mange

Forsvarsdepartementet viser til Forsvarsmateriell. Det er de som står ansvarlig for prosessen.

– Avhending av F-16 er en pågående prosess. For tiden pågår det dialog med flere potensielle kunder. På grunn av pågående forhandlinger kan vi på nåværende tidspunkt ikke gå ut med hvem som er potensielle kunder, antall, omfang, pris, verdi eller øvrige detaljer rundt et eventuelt salg, skriver Sven Harald Halvorsen, kommunikasjonssjef i Forsvarsmateriell i en e-post.

Tonje Skinnarland i Luftforsvaret kan si litt mer om hvem som er aktuelle kunder.

– Det kan være andre nasjoner eller kommersielle parter som opptrer som motstandere under øving og trening, sier hun.

Men det er to uker igjen av juni. Og prosessen rundt salget er svært omstendelig. Salg av F-16, eller utstyr relatert til F-16, må godkjennes både av amerikanske myndigheter, Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet.

Og Norge er ikke de eneste som prøver å fase ut og selge F-16-fly.

Flere som skal selge

Også Danmark har satt i gang en slik prosess.

– Og markedet er veldig begrenset. Det er ikke bare å legge dem ut på Finn.no, heller. Kjøp og salg av militært materiell er ganske nisjepreget, sier Per Erlien Dalløkken.

Han har skrevet mye om F-16-salget for Teknisk Ukeblad. Dalløkken understreker at Norge ikke har en veldig god historikk på salg av militære fly.

Da Norge skulle fase ut de store transportflyene Hercules i 2008, ble fem av flyene sendt til kortvarig lagring i Arizona i USA.

Et norsk Hercules-fly lander på Bamako internasjonale flyplass. Bildet er fra NORTAD I-kontingenten og er tatt i september 2016.
Der ble de stående i 11 år, før de ble solgt videre.

I 2015 solgte Forsvaret to F-5-fly til den amerikanske milliardæren Ross Perot jr. Saken ble gransket, og kraftig kritisert, av Riksrevisjonen.

Så hva skjer dersom Norge ikke får solgt flyene?

– Det forventes at store deler av utstyret som tilhører F-16 vil bli solgt sammen med flyene. I tillegg vil noe utstyr beholdes av Luftforsvaret. Det man eventuelt sitter igjen med etter salg, donasjon og utlån vil avhendes ved destruksjon, på en miljømessig forsvarlig måte, skriver Sven Harald Halvorsen i Forsvarsmateriell til NRK.