Flyenes ankomst til Norge er en milepæl i anskaffelsen, som er det største enkeltprosjektet Forsvaret noensinne har gjennomført, ifølge kampflysjef Morten Klever.
− Dette er historisk. Flyenes ankomst viser at vi er i rute med kampflyanskaffelsen. Vi leverer på tid, kostnad og ytelse. I dag er vi både stolte og glade, sier kampflysjef Morten Klever.
– Det er et stolt øyeblikk. Det å motta F-35 i Norge er en styrke for det norske Forsvaret, forteller programdirektør i kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet, Morten Klever, like etter de tre første flyene har landet.
De tre første norske F-35-kampflyene som Norge har kjøpt, landet på Ørland flystasjon fredag ettermiddag.
Foto: Morten Andersen / NRK
– Historisk hendelse
De tre norske kampflyene tok av fra Fort Worth i den amerikanske delstaten Texas klokken 6.35 norsk tid fredag. Kampflyene landet på Ørland på kysten av Trøndelag klokken 15.57 norsk tid. De fløy med amerikanske merker og ble fløyet av amerikanske piloter.
– Det var en fornøyelse å fly F-35. Det er verdens beste kampfly og det er veldig morsomt å fly det, sier den amerikanske piloten Brian Bann, like etter landingen.
Han innrømmer at det er litt ekstra spesielt å overlevere flyene til Norge.
– Det var en veldig historisk hendelse, og det føltes som å levere en fakkel videre, sier han.
Skulle komme på torsdag
Norge har allerede 10 fly av den nye modellen F-35, men sikkerhetshensyn gjør at Norges nye kampfly kommer tre i slengen. De flyr i ett strekk fra USA.
Sju av dem er i USA på flybasen i Texas hvor norske piloter er under opptrening i å lære seg å fly flyene, mens de tre aller første lander på Ørlandet i dag.
Planen var egentlig at flyene skulle komme til Norge torsdag klokken 14, men det ble utsatt på grunn av at ingen tankfly var tilgjengelige.
Seks fly i året
Planen er at Norge skal kjøpe inntil 52 F-35 jagerfly fra den amerikanske våpenprodusenten Lockheed Martin, og at disse skal ha tatt over for F-16 og være fullt operative i 2025.
Får å få til dette skal Norge få seks jagerfly i året, i to puljer på tre og tre.
Tar ingen sjanser
– Ingen jagerfly kommer til å fly alene over Atlanteren sier programdirektør i kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet, Morten Klever.
De skal fly uten mellomlandinger og med etterfylling av drivstoff i lufta og det er tatt høyde for at flyene må kunne lande på sin ferd over østkysten av USA, Canada, Grønland, Island og Skottland ved behov, før de lander på kysten av Trøndelag.