Hopp til innhold

"Western"-rapporten er klar

For snart 28 år siden sank fiskebåten "Western". Mandag kommer rapporten som skal gi svar på hva som skjedde utenfor Myken i 1981.

Western

'WESTERN': Hva skjedde egentlig med fiskebåten i 1981?

Foto: Privat

Sju personer omkom da "Western" forliste mellom Lovund og Myken på Helgelandskysten 6. februar 1981.

Havarikommisjonen konkluderte den gang med at årsaken til at båten sank var dårlig vær, og at båten kantret i grov sjø.

Kommisjonen finner det overveiende sannsynlig at fartøyet har kantret på grunn av dårlig stabilitet i kombinasjon med vanskelige bølgeforhold, og deretter sunket i løpet av kort tid.

Havarikommisjonen, 1981

I rapporten fra 1981 står det blant annet : "... Bølgen har presset fartøyet fremover. Det har så skåret mot babord og deretter kantret mot styrbord. Nota har rast ut, og gått i propellen. Fartøyet har blitt liggende noen minutter på siden mens sjø har rent inn gjennom dører akter, småluker på romluke og mulignes gjennom nødoppgangen på bakdekket."

Denne forklaringen har de etterlatte aldri godtatt.

Fra venstre Elin Eliassen og Ragnhild Reiertsen.

VIL HA SVAR: Pårørende Elin Eliassen og Ragnhild Reiertsen vil ha svar på hva som skjedde på 'Western'.

Foto: Jens Kyed / NRK

Ny granskning

Etter at de pårørende engasjerte seg ble det i 2006 klart at "Western"-forlistet skulle undersøkes på nytt. Kommisjonen startet sitt arbeid i mai 2006.

LES: Uttalelse om å gjennoppta undersøkelser av "Western"

For forliset har vært innhyllet av mystikk og spekulasjoner slik forliset av "Utvik Senior". Ni mennesker omkom da båten forliste utenfor Senja i 1978.

SE DOKUMENTAR: Brennpunkt: "Utvik Senior"

Mystikk og den kalde krigen

Forliset av "Western" skjedde under den kalde krigen og båten hadde blitt brukt i Sjøheimevernets tjeneste. På undervannsbilder av båten har det knyttet seg interesse for noen hull i trålbakken. Noen mener at dette kan være spor etter prosjektiler, og at båten ble skutt i senk. Det skal også ha vært militær aktivitet i området da båten sank.

Hol i skroget til Western

HULL I SKROGET: Det ble funnet et hull i skroget på 'Western'

Foto: Lars Petter Kalkenberg

Heving

Båten ble forsøkt hevet flere ganger i 1981, men uten hell.

På grunn av spekulasjonene rundt disse hullene på trålbakken har kravet om heving kommet fra flere hold. Den nye undersøkelseskommisjonen på sin side ment at det ikke er nødvenig å heve båten for å finne svar på hva som skjedde i 1981.

På 100 meters dyp

I 2007 vedtok likevel Nordland fylkeskommune å heve båten. Fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap) sa de skulle ta deler av regninga. Sveins minnefond og Nordland Fylkes fiskarlag deltok også med penger slik at hele båten kunne heves.

Her blir vrakdelene etter Western hevet

BLE HEVET: I april ble 'Western' hevet.

Foto: Seløy Undervannsservice

I april 2008 ble båten hevet etter å ha ligget på 100 meters dyp i over 27 år.

Da båten ble frakta til Sandnessjøen kunne granskiningskommisjonen og innleide eksperter undersøkte vrakrestene. De konkluderte raskt med at båten aldri ble truffet av noe prosjektil. Dermed avviste de teorien om at båten ble senket i et væpna angrep.

Fant loggbok

Blant vraksrestene ble det funnet ei loggbok. Håpet var at den kunne gi svar på hva som skjedde for 28 år siden. Konserveringseksperter frysetørret loggboka for å tyde det som stod i den. Vitenskapsmuseet i Trondheim kunne etter denne behandlinga lese det som stod i den, men det viste seg at boka var fra 1969, 12 år før "Western" forliste.

Dermed ga ikke loggboka svar på gåten.

Loggboka fra "Western"

LOGGBOKA: Boka viste seg å være fra 1969, og ga ikke svar på hvorfor 'Western' sank i 1981.

Overleverer rapport til Justisdepartementet

Over 40 vitner har forklart seg for kommisjonen, blant dem folk som var ansatt i forsvaret i 1981.

På mandag leverer undersøkelseskommisjonen ledet av Brit Ankill sin rapport til Justisdepartementet. Her vil kommisjonen gi sitt svar på hva som skjedde utenfor Helgelandskysten 6. februar 1981.