Hopp til innhold

Nå forlater «Ragnar» havna i Narvik: Kapteinen takker for at de slapp å ro hjem

Drivstoffnekt, spionanklager og krav om sanksjoner. Etter 43 dager kan «Ragnar» forlate Norge og rette kursen mot Malta.

– Når vi nå forlater Narvik vil vi benytte anledningen til å takke alle de som har støttet og veiledet oss i denne vanskelige tiden, sier kaptein Rob Lankaster til NRK.

– En spesiell takk går ut til drivstoffleverandørene, som var viktig for at vi skulle slippe å ro hjem, sier Lankaster.

Kapteinen med et mannskap på 16, i hovedsak britisk, er i dag veldig glad over å endelige kunne forlate havna i Narvik etter noen vanskelige uker.

Hilsen på porten

I en uttalelse til NRK lister han opp flere som de vil rette en takk til, når de nå endelig kan sette seil og forlate Norge.

Deriblant Narvik havn, lokalt politi og ordføreren.

Han har også hengt opp en hilsen på porten til piren hvor de har tilbrakt fem uker. Det er også satt frem ni badeender. En for hver av det gjenværende mannskapet om bord.

Der skriver kapteinen at han takker for støtte og forståelse, og at de har hatt det fint i Norge til tross for at oppholdet ble en helt spesiell opplevelse.

Utenfor porten på Narvik havn har den britiske kapteinen av yachten Ragnar hengt opp en hilsen til Narviks befolkning.

Kaptein Rob Lankaster har hengt opp en hilsen før han forlot Narvik Havn.

Foto: Frida Brembo / NRK

På bildet over står følgende:

Uvanlig situasjon

Havnedirektør i Narvik havn Børge Klingan, forteller til NRK at det har vært noen helt spesielle uker.

– Det har vært en veldig uvanlig situasjon. Det har vært veldig mye fokus og henvendelser fra hele verden til oss i havna. Vi har fokusert på å være profesjonell og forholdt oss til de lovene og reglene vi gjør for hvert anløp, forteller han.

Vanligvis trenger ikke yachter som dette høynet sikkerhet, men Narvik havn var nødt å innføre tiltak rundt yachten.

Les også Kapteinen på russiske «Ragnar» er opprørt: – Kommer oss ikke av flekken

Kaptein Rob Lankaster. i yachten «Ragnar», som ligger i Narvik Havn.

Utenom de ansatte i Narvik havn, var det bare de som sto på gjesteliste som fikk komme forbi portene.

– Det var en periode der det var nærmest sjikane av mannskapet og vi måtte høyne sikkerheten. Vi har hatt døgnkontinuerlig vakt og forsøkt å ha full kontroll på hvem som har hatt tilgang til båten, sier Klingan.

– Vi var redd for at noen skulle ta seg inn til båten å gjøre noe de ikke burde.

Verden rundt

For det ble et mediesirkus. Artiklene om «Ragnar» gikk verden rundt. Og folk la ut posisjonen til yachten i sosiale medier, med oppfordring om å aksjonere mot den.

Medier fra hele verden ønsket å få tak i kapteinen.

– Vi har aldri opplevd noe som dette. Vi har forsøkt å håndtere mediehenvendelsene etter hvert som de kom, men vi har bevisst holdt en lav profil, sier Klingan.

Yachten Ragnar setter endelig kursen mot Malta etter fem uker fast i Narvik havn.

Endelig kan «Ragnar» med mannskap rette kursen mot hjemhavna Malta.

Foto: Frida Brembo / NRK

Havnedirektøren forteller at Narvik havn hele tiden har hatt god dialog med mannskapet om bord, og at de har hatt løpende kontakt med myndighetene.

– Mannskapet har opptrådt profesjonelt og redelig og vi har hatt god dialog. Også med myndighetene for å være sikker på at det var i tråd med deres intensjoner i denne meget spesielle situasjonen.

Ankom Narvik i februar

Avreisen markerer altså slutten på et 43 dager langt opphold.

«Ragnar» ankom Narvik i midten av februar.

Grunnen til at det ble så mye ståhei henger sammen med at eieren er tidligere KGB-offiser og venn av Vladimir Putin, Vladimir Strzhalkovsky.

Debatten har blant annet debatten rast om ikke Norge burde ta beslag i «Ragnar». Over hele Europa har nemlig oligarkenes luksusyachter blitt beslaglagt.

Rob Lankester - kaptein på Ragnar

Kaptein Rob Lankaster ble nedringt av medier fra hele verden. Nå kan han endelig reise til hjemhavna Malta.

Foto: Frida Brembo / NRK

At båten har skapt debatt, henger videre sammen med at den lå i havn samtidig som Nato-øvelsen Cold Response fant sted.

Noen hevdet dette slett ikke var tilfeldig, og at båten kunne ha med seg utstyr for å drive etterretningsarbeid og avlytting.

Men oligarken var ikke på EU sin sanksjonsliste. Og besetningen er stort sett britisk og seiler under maltesisk flagg.

Regjeringen har vært tydelig på at de ikke har ønsket å innføre egne sanksjoner rettet mot russiske bedrifter.

Kapteinen på yachten Ragnar har hengt opp en hilsen til Narviks befolkning sammen med 9 badeender med logoen til yachten. En for hvert crewmedlem så nå er igjen i båten.

Utenfor porten til Narvik havn var det lagt ned ni badeender. En hilsen fra hvert gjenværende mannskap om bord.

Foto: Frida Brembo / NRK

Fikk ikke kjøpe drivstoff

En uke etter ankomst ble det aksjonert mot luksusyachten.

Uten at det ble avdekket noe spesielt.

I midten av mars tok kapteinen selv bladet fra munnen for første gang. Rob Lankester kunne fortvilt fortelle om at de stod bom fast i havna i Narvik.

Årsak? Ingen ville selge dem drivstoff.

Den britiske kapteinen hevdet seg utsatt for grov diskriminering, og viste til at russiske fiskebåter fikk operere uhindret i norske farvann.

Han kunne også fortelle om opplevelsen av å bli forfulgt og utspurt når de har forlatt det innesperrede havneområdet.

– Vi har ingen ting med eieren av båten å gjøre, bedyret han.

Les også Dette er superyachten «Ragnar» - en tidligere KGB-agent eier skipet

russiske yachten Ragnar til kai i Narvik

Fikk kjøpe diesel

20. mars ble det omsider klart at «Ragnar» kunne forberede seg på å forlate Narvik, etter å ha mottatt 200.000 liter diesel. Men enda ei uke skulle gå før de kunne seile, grunnet dårlig vær over Nord-Atlanteren.

Firmaet som leverte drivstoffet måtte tåle både stygge mailer og telefoner for å komme mannskapet til unnsetning.

Pedersens varmeservice solgte diesel til luksusyachten Ragnar i narvik

Etter flere vanskelige uker fikk «Ragnar» endelig drivstoff.

Foto: Frida Brembo / NRK

Oppholdet har kostet. Ikke bare i kroner og øre: Fem mannskapsmedlemmer fikk til slutt nok, og leverte sin oppsigelse.

Når kaptein Lankaster og resten av mannskapet omsider drar fra Norge, er det altså etter turbulente dager og uker.

Avslutningen på oppholdet ble likevel en positiv opplevelse.

– Norge har vært det perfekte oppdagelsesreisemålet. Vi som mannskap føler oss ekstremt heldige som har fått sjansen til å oppleve alt det har å tilby, sier Lankaster.