1. januar kom det nye minstekrav til brannsikkerhet og andre sikkerhetstiltak for tunnelene med lengde over 500 meter på norske fylkesveger. For å spare liv og øke bilistenes sikkerhet er målet at tunnelene skal være sikret innen 2020.
– Mange av kravene legger opp til at trafikanter skal kunne berge seg selv. Det kan blant annet være nødtelefoner, brannslukkingsapparat, rømningslys og overvåkning fra Veitrafikksentralen, sier sikkerhetskontrollør i Statens vegvesen region nord, Christian Høydal Forsmo.
- Les også:
60 av 97 oppfyller ikke kravene
I vegvesenets datasystem finner han frem til at nesten 60 av Nord-Norges 97 fylkesveitunneler ikke holder de nye minstekravene til tunnelsikkerhet som kom ved årsskifte.
Aller størst er utfordringen på Vestlandet med sine 320 fylkesveitunneler. I begge regionene mener Høydal Forsmo at det minst vil gå ti år før alle fjellgjennomgangene har minstekravet til sikkerhetstiltak.
– Å bli ferdig til 2020, blir nok vanskelig, men forskriften åpner også for en utvidelse av fristen på fem år. Det vil fort gå ti år. Det er et betydelig stykke arbeid som skal gjøres, forteller sikkerhetskontrolløren.
- Les også:
- Les også:
– Får ikke nok penger
NRK har tidligere skrevet at 500 norske tunneler ikke innfrir EU-kravene til sikkerhet. Bare på E6 i Sørfold er det 16 trange, smale og mørke tunneler, som yrkessjåførene kaller «Gruvesjakter».
Da fylkene overtok ansvaret for en rekke statlige veier fulgte det med et stort etterslep på vedlikehold og sikring. Bare i Nordland er var tunneletterslepet på 1,4 milliarder kroner. Nå ber samferdselsråden i Nordland staten å bevilge mer penger for å få fart på sikringen.
– Hvor stort tallet blir, har jeg ikke beregninger på. Men noen titalls millioner ekstra fra staten, vil ikke være nok til å få dette på plass, sier Tove Mette Bjørkmo (Ap).
- Les også: