Det er formiddag på turistinformasjonen i Svolvær, og allerede har 129 turister fra hele verden vært innom for å få tips om de beste opplevelsene Lofoten kan by på.
– Jeg fikk en opplevelsestur i bursdagsgave, og etter et googlesøk var jeg ikke i tvil. Det måtte bli smellvakre Lofoten, forteller Ian Wibbat fra Wales i England.
Han vil fiske og padle i kajakk og skal også innom Tromsø for å teste hundekjøring.
– Det er et tett program, for vi ønsker å gjøre så mye som vi kan før vi reiser hjem igjen.
– Som er sommersesong
Så langt i vinter har Lofoten, som hittil har vært forbundet med sommerturisme, hatt en økning på hele 37 prosent i antall utenlandske turister, viser tall fra Statistikknett Reiseliv.
– Vi må rett og slett klype oss i armen, for en mer fantastisk vintersesong i Lofoten kan jeg ikke si at vi har hatt. Denne sesongen er nærmest å betrakte som en sommersesong. Det har tatt helt av, sier reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten.
Det er spesielt tre ting de utenlandske turistene vil se og oppleve i Lofoten.
– De vil fotografere naturen, fjellene og fiskeværene. Mange vil på toppturer og surfe. Og sist og ikke minst kommer mange for å oppleve det synes er eksotisk og annerledes. Og her har Lofoten mye å tilby, mener hun.
- Les også:
«Winter is coming»
Stadig flere turister leier bil og kjører gjennom Lofoten på vinterstid. For første gang har Statens vegvesen sett seg nødt til å holde toalettene langs E10 åpne også om vinteren. Rasteplasser og utkjørsler med utsyn mot kjente turistmål, har også vært brøytet denne vinteren.
– Vinterturisme er blitt en global trend, sier Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten.
Markedsføring av nordlyset
Utenlandske gjestedøgn til Nord-Norge har hatt en eventyrlig vekst på 378 prosent siden Innovasjon Norge startet med markedsføring av nordlyset i 2006. Antall gjestedøgn har gått fra 48.550 i 2006 til 231.900 i vintersesongen 2016.
– Nordlyset er hovedattraksjonen, og interessen har eksplodert de siste årene. Samtidig har lokale aktører jobbet systematisk med å bygge opp de ulike destinasjonene, som har vært klare til å ta imot besøkende med gode tilbud og aktiviteter, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.
I tillegg er Nord-Norge blitt langt mer tilgjengelig enn tidligere.
- Les også:
– I dag er det direktefly mellom Tromsø og flere steder i Europa, mens det stadig er flere flyruter via Oslo til hele Nord-Norge. Nordnorske aktører har også vært utrolig flinke til å utvikle opplevelsene rundt nordlyset, være seg hvalsafari, snøscooteraktiviteter og gode matopplevelser. Dette skiller Norge fra andre nordiske nordlysdestinasjoner, mener hun.