Hopp til innhold

Virtuell virkelighet skal gi bedre trafikksikkerhet

VR-teknologi skal sende trafikkarbeidere ut på veien. Slik skal de bli tryggere i trafikken og bidra til færre ulykker.

Trafikksikkerhet

VEIARBEID: Trafikkarbeider er et utsatt yrke. Nå skal Norsk senter for trygt vegarbeid jobbe for å bedre sikkerheten.

Foto: Skjermdump Norsk senter for trygt vegarbeid

Hege Holltrø

LEDER: Hege Holltrø er leder for Norsk senter for trygt vegarbeid. De tar i bruk VR-teknologi for å bedre trafikksikkerheten.

Foto: PRIVAT

Norsk senter for trygt vegarbeid skal bli det ledende ressurs- og kompetansesenteret for å trygge veiarbeideren sin arbeidshverdag.

Her kan mennesker som skal jobbe i trafikken få trening i hvordan de skal utføre jobben tryggest mulig.

– Det vi vet er at ulykkesrisikoen i veiarbeidsområder er i gjennomsnitt høyere enn veier uten veiarbeid. Vi skal bidra til å nå den nasjonale nullvisjonen innen samferdselssektoren, sier leder for senteret, Hege Holltrø.

Virtuell trafikkopplæring

VIDEOGAMES-VIRTUALREALITY/

VR: Slik ser VR-brillene som skal brukes på senteret ut. ILLUSTRASJONSFOTO.

Foto: Kevork Djansezian / Reuters

Det nye senteret skal ligge i Åndalsnes i Rauma kommune, og er i full gang med å etablere seg.

Mellom 2005 og 2009 var det 23 dødsulykker tilknyttet veiarbeid eller anleggsarbeid nær veien i Norge, og ifølge Holltrø er det et stort behov for å bedre sikkerhet rundt denne type arbeid.

I samarbeid med NTNU og SINTEF har senteret fått tilgang til VR-teknologi. Den skal gi arbeiderne en mest mulig realistisk opplevelse av det å jobbe i trafikken, før de i det hele tatt har satt sin fot på veien.

– Det gir oss muligheten til å styrke læringsprosessen hos den enkelte. Målet vårt er å øke evnen til selvregulering, og det mener vi vil føre til en reduksjon av uønskede hendelser og skadeomfang, forteller Holltrø.

I en Facebook-video viser de hvordan det kan være å jobbe midt i trafikken:

Vil ha bedre opplæring

De har allerede testet en pilot med VR-brillene, og Holltrø er svært begeistret over mulighetene de gir.

– Det er kjempespennende. Vi kan lage akkurat de scenarioene som vi ønsker, og gjøre det realistisk, mener hun.

For det er behov for større kunnskap rundt arbeid i trafikken, ifølge hun. Spesielt blant trafikantene som beveger seg i områder med veiarbeid.

– Vi har en god føropplæring i dag, men vi kunne kanskje styrket det som går på valg av adferd i områder med arbeidsvarsling, sier Holltrø.