Det sier Råger Emblem, talsmann for de pårørende etter skipsulykken nordvest av Shetland 12. april i fjor. Åtte av besetningen på 15 mistet livet i ulykken.
Vil være i Oslo
Emblem og fem andre av de pårørende vil være til stede i Oslo når granskingskommisjonens rapport legges fram fredag. De pårørende er lovet en orientering om rapportens innhold en time før statsråden mottar den.
Råger Emblem er faren til den omkomne maskinisten Ronny Emblem. Sammen med andre pårørende har han fulgt prosessen etter forliset, med sjøforklaring og flere høringer i regi av granskingskommisjonen.
Vil heve skipet
Emblem føler seg ikke sikker på at granskingskommisjonens rapport vil gi alle svarene som mangler. Han tror at en heving av skipet er nødvendig for at den hele og fulle sannheten om det som skjedde skal komme for en dag.
- Vi skylder norske sjøfolk sannheten om dette forliset. Det vil koste 150-200 millioner kroner å heve båten. Den kostnaden må noen ta, om det skulle vise seg nødvendig, mener Emblem.
Bourbon Dolphin ligger på 1.100 meters dyp. Ingen skipsvrak er hittil hevet vellykket fra større dyp enn 600 meter Rederiet Bourbon Offshore Norway, som eier fartøyet, ønsker ikke å heve vraket.
Rederiet har vært i samtaler med eksperter på hevingsoperasjoner. De har konkludert med at en redningsoperasjon vil koste mer enn selskapet kan tåle, og dessuten være svært teknisk krevende.
Støttegruppen har imidlertid vært i kontakt med Eide Gruppen, som undersøkte vraket i desember i fjor. Selskapet mener en heving av et vrak fra 1.100 meter i prinsippet er det samme som fra 600 meter, siden det uansett er dypere enn grensen for å bruke dykkere, ifølge støttegruppen.
Flere høringer
Bourbon Dolphins stabilitet har vært ett av flere sentrale temaer under de mange høringene som granskingskommisjonen har holdt om forliset.
Fartøyet ble bygd ved Ulstein verft, og flere ansatte ved verftet har forklart seg for kommisjonen, som fredag ikke bare forventes å gi svaret på hva som gikk galt da Bourbon Dolphin kantret og gikk ned. Kommisjonen har også mandat til å anbefale tiltak som kan bedre sikkerheten for tilsvarende skip i framtiden.
Menneskelig svikt?
I tillegg til stabilitet, har granskingskommisjonen lagt ned mye arbeid i å vurdere sikkerhetsrutiner, og om eventuell menneskelig svikt kan forklare hendingsforløpet.
Høringene har blant annet avdekket at Bourbon Dolphin etter planen bare skulle operere som hjelpeskip under arbeidet med å flytte riggen Transocean Rather. Denne planen ble imidlertid endret få dager før fartøyet forliste under det krevende arbeidet med å flytte riggen.
Høringene har også avdekket at fartøyet kan ha slitt med ankerjobben i bølger på opptil 6 meter like før forliset, og at vinden blåste med 32 knops fart i sekundet.
Dersom maksbølgehøyden var 6 meter, jobbet mannskapet på Bourbon Dolphin i bølgehøyder som ikke er tillatt å jobbe i på norsk sokkel for mannskaper på fartøyer av denne typen. På britisk sokkel er det derimot ikke forbudt.