Hopp til innhold

Tusen padder reddet i Volda

Til nå har cirka tusen padder kommet seg helskinnet unna anleggstrafikken.

Padde

En av paddene som ble flyttet fra ett sted til ett annet i Volda.

Foto: Ola Niemann

Oddvar Olsen

Oddvar Olsen er paddebærer nummer 1.

Foto: Ola Niemann

Nye generasjoner av denutrydningstruede arten skal sikres.

To menn er ansatt for å bære padder over den nye Kvivsvegen i Volda. Det er Oddvar Olsen og Gunnar Wangen i Naturvernforbundet i Volda. Hver natt i flere uker skal de plukke padder.

Hva synes du om at padder blir båret? Kommenter nederst i saka!

Les også:

Nordens største paddebestand

I Volda holder nemlig nordens største paddebestand til.

De 12.000 paddene står i fare for å bli påkjørt når de krysser anleggsområdet på veg til yngleplassen.

Les også:

På nattestid kryper paddene fra vinterhulene sine og ned til Lillevatnet for å yngle. På veg til vannet må de krysse den nye Kvivsvegen, som er under bygging. Men mange padder finner ikke vegen selv under arbeidet og blir kjørt ihjel.

- Her er det ei som er for seint å berge, sier Oddvar Olsen og plukker en padde opp i bøtta.

Blir paralysert

Gunnar Wangen

Gunnar Wangen er paddebærer nummer 2.

Foto: Ola Niemann

Paddene bruker omkring en halvtime på å krysse vegen, og kommer det en bil stanser de, paralysert av lysene.

Først må paddene sikres trygg ferdsel til yngleplassen, om noen uker er det samme vegen tilbake, og til høsten må avkommet berges når de skal tilbake til skogen og overvintringsplassene i huler under torv og jord oppe i lia.

- Når vi teller padder hører vi klekkinga. Det er en tiltalende lyd i den ellers stille natta, sier Gunnar Wangen som er den andre paddebæreren.

Lager sju tunneler

Prosjektleder for Kvivsvegen, Oddbjørn Pladsen

Prosjektleder for Kvivsvegen, Oddbjørn Pladsen.

Foto: Bernt Baltzersen / NRK

I tillegg til paddebæringa lager Statens Vegvesen sju tunneler som paddene skal bruke i fremtida.

Prosjektleder for Kvivsvegen, Oddbjørn Pladsen, sier at ingen hadde kommet over vegen om de ikke hjelper til mens vegarbeidet pågår.

- Jeg tror det er første gang i Norge det er bygd paddetunneler.

Gjerder og betongelement skal styre paddene inn på rett veg.

Over en million

Vegvesenet bruker over en million kroner på prosjektet. Men alternativet med å bygge en lang tunnel forbi vandringsstedet, ville kostet omkring 10 millioner kroner.

En av tunnelene paddene skal bevege seg gjennom

En av tunnelene paddene skal bevege seg gjennom, men det må de læres til.

Foto: Bernt Baltzersen / NRK

I tillegg til paddebæringa i vår, blir det laget sju tunneler under den nye vegen der paddene kan ferdes trygt i framtida.

Kjempet i årevis

I framtida er det håp om at nye generasjoner skal lære seg de nye vandringsmønstrene av seg selv.

Naturvernforbundet har i årevis kjempet for å berge den unike paddestammen i Austefjorden.

Selv om vegvesenet egentlig hadde ønsket å bruke pengene på annen måte, har også nøkterne ingeniører fått sansen for de utrydnigstruede paddene.

- Dette er en unik bestand som må bli tatt vare på.

Video Padder blir bore over veien

Padder blir flyttet i Austefjorden i Volda. Det er to personer ansatt for å gjøre.