Hopp til innhold

Skulle gått av vakt for ni dager siden

Reketråleren «Remøy» er ankret opp ved Murmansk på ubestemt tid. Skipperen forteller om lange dager i uvisshet.

Reketråleren Remøy

Her ligger «Remøy» ankret opp ved Murmansk.

Foto: Privat

– Vi må bare vente på forhandlingene norske myndigheter har med Russland, sier skipper Kjetil Ervik til NRK.

Et mannskap med femten nordmenn og to fra Færøyene, skulle vært hjemme for halvannen uke siden, men aner ikke når de kommer seg i land.

Kjetil Ervik sitter i bakstet på en bil

Skipper Kjetil Ervik på sunnmørsbåten «Remøy», som har ligget i Murmansk siden 10. mai.

Foto: Privat

Ligger for anker i Murmansk

Sunnmørsbåten ligger for anker utenfor Murmansk. Der har den ligget siden russisk kystvakt bordet tråleren på vei ut av russisk sone 10. mai. Reketråleren var på vei til Tromsø for å losse og skifte mannskap da de måtte snu og gå inn til Murmansk. «Remøy» ligger ikke i arrest, men blir holdt tilbake fordi Fiskeridirektoratet ikke skal ha krysset av for tråling etter reker i russisk sone.

Aner ikke når de kommer seg hjem

Vi har det bra, men innrømmer at det blir lange dager å ligge her utenfor Murmansk i uvisshet, sier Kjetil Ervik.

Ifølge skipperen blir mannskapet en uskyldig tredjepart i denne situasjonen og må avvente forhandlingene norske myndigheter nå har med Russland. Ervik henviser til styreleder Olav Remøy i rederiet Remøy Havfiske i Fosnavåg når det gjelder kommentarer til selve saken. I en tekstmelding til NRK skriver styrelederen:

Olav Remøy, Remøy Havfiske

Olav Remøy er styreleder for Remøy Havfiske A/S. Han har jobbet på spreng siden russisk kystvakt sendte reketråleren Remøy fra Fosnavåg til Murmansk.

Foto: Privat

«Jeg sitter i møter og jobber med saken kontinuerlig. Har ikke anledning å kommentere saken ytterligere nå. Vennligst kontakt Fiskebåt for nærmere informasjon.»

Krever 90 millioner for å slippe «Remøy»

I formiddag sendte Fiskebåt ut en pressemelding der de blant annet skriver at Russland krever 90 millioner kroner i kausjon for å slippe sunnmøringene hjem til Norge.

«Kravet står på ingen måte i forhold til realitetene i saken, og dette kravet gjør at situasjonen ikke er mulig for rederiet å håndtere. Dessuten ligger ansvaret hos norske myndigheter. Vi hadde håpet at saken skulle få en rask avklaring, sier administrerende direktør i Fiskebåt, Audun Maråk.»

Audun Maråk

Ansvaret ligger hos norske myndigheter, sier administrerende direktør Audun Maråk i en pressemelding da det ble kjent at russerne krever 90 millioner kroner i kausjon for å slippe Remøy fra Murmansk.

Foto: Ole-Ottar Høgstavoll / NRK

Bordet av russisk kystvakt

Regelen er at norske båter må gi beskjed et døgn før de skal forlate russisk sone når de har vært på fiske der, noe som også skal ha vært gjort. Da «Remøy» var på vei ut av sonen skal sunnmørsbåten ha blitt bordet av russisk kystvakt. Det var muligens da det ble avdekket at Fiskeridirektoratet i Norge ikke hadde krysset av for at «Remøy» skulle tråle etter reker i russisk sone. «Remøy» ble da beordret til Murmansk.

Tonnevis med frosne reker

«Remøy» har over 500 tonn med frosne reker i lasterommet. Mannskapet skulle gå i land etter fem uker på tokt i Barentshavet. Nå ligger de på ubestemt tid i Murmansk, om bord i «Remøy» på sjuende uka. Hjemme sitter mannskapet som skulle avløse de som nå sitter fast i Russland, med bagen ferdig pakket.

Mannskapet hjemme vet ikke når de kommer seg på jobb og vi vet ikke når vi kan gå på land, sier Ervik til NRK.