Torsdag kunne du lese på NRK.no at menn står for 91 prosent av alle fartslovbrudd i trafikken.
Kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).
Foto: FNHArtikkelen handlet om lovbrudd, men inkluderte ikke trafikkulykker som fører til materielle skader og/eller persondød.
Nå viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) at menn også dominerer på denne statistikken. Dersom man ser på de siste fem årene, står menn bak hele 70 prosent av trafikkulykkene i Norge.
– Menn dominerer særlig i ulykkene som er relatert til forbikjøring og møteulykker, med henholdsvis 77 og 72 prosent andel. Menn kjører ofte raske og dyre biler, og overvurderer egne kjøreferdigheter, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i FNO.
Saken fortsetter under tabellen
Antall skader fordelt på år og kjønn
Menn kjører mer
Det er likevel ett moment som er viktig å inkludere – menn kjører ofte lenger enn kvinner. Dermed øker sannsynligheten for å bli involvert i en ulykke.
– Særlig på langturer er det ofte menn som sitter bak rattet. Vi kommer likevel ikke unna at de yngste sjåførene er mest skadeutsatt. Særlig fordi de har en tendens til å kombinere de tre livsfarlige tingene – høy fart, manglene bilbelte og i noen tilfeller promille, sier Neverdal.
Forskningsleder Rune Elvik i Transportøkonomisk Institutt (TØI).
Foto: NRKTransportøkonomisk Institutt (TØI) har forsket på risiko i veitrafikken, og har blant annet regnet med kjørelengde for hver enkelt sjåfør.
I en publikasjon av Torkel Bjørnskau kommer det frem at 0,21 mannlige personbilførere blir innblandet i ulykker med personskade per million kjørte km. For kvinnene er tallet litt høyere totalt sett – 0,24.
Skadestatistikken er altså ganske jevn totalt sett, men det skyldes utjevning i de voksne årene. I aldersgruppen 18–24 år står den mannlige delen for hele 0,76 skadde personbilførere per million kjørte km. Jentene ligger et godt stykke under – på 0,44.
– Det kan virke lite når man tar i betraktning at en enkeltperson bare kjører ca. 10-15.000 km i året. Hvis man derimot slår sammen antall kjørte km på hele befolkningen, så når man fort en million, sier forskningsleder Rune Elvik ved TØI.
Saken fortsetter under tabellen
Personbilføreres skaderisiko fordelt på kjønn og alder
Personbilførere innblandet i ulykker med personskade per million personkilometer.
Foto: Transportøkonomisk Institutt (TØI)Kontroversielle forslag
Ragnar Masdal er leder for ulykkesanalysegruppen i Statens vegvesen, og bekrefter påstandene om at menn står for 70 prosent av skadestatistikken. Han understreker også at møteulykker og utforkjøring står for 75 prosent av alle dødsulykker.
Han minner likevel om at antallet ulykker i trafikken har gått betraktelig ned de siste årene – særlig de som fører til persondød.
Ragnar Masdal er leder for ulykkesanalysegruppen i Statens vegvesen.
Foto: NRK– I fjor ble det registrert "kun" 168 dødsfall i trafikken. Det har vært en markant nedgang siden 70-tallet, da vi registrerte tidenes høyeste dødstall på 560 drepte.
– Kan vi komme under 100?
– Vi håper det. Vi jobber jo etter den såkalte "nullvisjonen", med null drepte og skadde, men det begynner å koste for folk.
– Hvordan det?
– Hvis vi skal få dødstallene ytterligere ned, blir vi kanskje nødt til å innføre en rekke upopulære tiltak, som for eksempel strengere helsekrav, alkolås og adferdsregistrator. Det kan hende at folk vil føle innskrenket handlefrihet, men på en annen side så følte folk det på samme måten da bilbeltet kom i 70-årene.
Ulykkesart
Under kan du se antallet forskjellige ulykkesarter i Norge de siste fem årene.
Kilde: Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).