Den mannlige delen av befolkningen liker ofte å hevde at de har best kjøreferdigheter, og at «kvinner ikke kan å kjøre bil» – langt mindre lukeparkere.
Nå kan det likevel være lov å spørre hvor holdbar denne myten er. NRK har i dag fått tilgang til Utrykningspolitiet sin statistikk over anmeldte fartsovertredelser.
Der blir det blant annet konkludert med at menn står for hele 91 prosent av alle fartslovbrudd som fører til anmeldelse, eller kvalifiserer til inndragelse av førerkort.
På samme tid er andelen menn som blir tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand hele 87 prosent.
Visste du at det sto så dårlig til?
- Les også:
Bekymring
– De fleste av disse fartsovertredelsene blir begått av unge menn, som også er overrepresentert ved dødsulykker og promillekjøring. Dette er en dokumentasjon på vår bekymring, rettet mot de unge, sier UP-sjef Runar Karlsen.
Selv om unge menn mellom 18–24 år dominerer listen med 1.857 av fartslovbrudd, ligger de ikke langt over sine eldre kjønnsfeller.
Den vedlagte tabellen viser at aldersgruppene 25-34, 35–44 og 45–54 gjenspeiler nesten like mange fartsovertredelser som de yngre.
Statistikken som viser kvinnenes inntog på listen blir nesten ubetydelig sammenlignet med tallene fra det motsatte kjønn. Damene står for 662 tilfeller i 2012, mens menn er tilknyttet hele 6.547 overtredelser på veiene.
Saken fortsetter under tabellen
- Les også:
- Les også:
Prøver å nå ut
– Det er unge menn som tar de største risikoene i trafikken. Den fysiologiske forklaringen er at de ikke har utviklet risikoforståelsen i en alder av 18–21 år, og at de ønsker å tøffe seg. Dessuten har de ikke særlig gode kjøreferdigheter, sier Karlsen.
UP-sjefen forteller at politiet legger inn en betydelig innsats for å kommunisere trafikkvett til ungdommen via sosiale medier som Facebook og Twitter.
– Vi er opptatt av å gi god veiledning og snakke med ungdommen, slik at vi kan forebygge disse lovbruddene på veiene, sier han.
- Les også:
Dyr forsikring
Dersom du er 18 år gammel og skal forsikre bilen din, må du regne med å betale langt mer enn dine middelaldrende foreldre.
Rådgiver Jack Frostad i IF Skadeforsikring forklarer hvorfor.
– Sammenlignet med en mann på 45–50 år, er en ung gutt på 18–21 år seks ganger mer skadeutsatt på veiene. En ung jente på samme alder kjører med «kun» tre ganger så høy risiko, sier Frostad.
Han forteller at skadetallene jevner seg ut når personene blir ca. 28 år.
Et underfundig moment er likevel at kvinnene gjør et lite "hopp" i skadestatistikken når de nærmer seg 50. Grunnen? Barna i familien får lappen, og tar i bruk familien bil nummer to – mammas konebil.
- Les også:
- Les også:
Færre dør
Men er det bare svarte natta for unge bilister? Overhodet ikke.
Onsdag formiddag kom nemlig NAF med sin statistikk som viser at færre unge dør på veiene etter endring i føreropplæringen. I tidsrommet mellom 2004 og 2011 har tallet nemlig blitt redusert fra 188 til 124.
– Det er faktisk de unge som er hovedgrunnen til denne gledelige nedgangen i antall drepte i trafikken i Norge. Dette blir underkommunisert, og er desto viktigere å få frem, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.
Utvikling skadde og drepte 2004 – nov. 2011
Hva mener du? Hva kan gjøres for å få ned lovbruddene hos menn?