Hurtigruten med gigantisk miljøsatsing

Sammen med Rolls-Royce Marine skal Hurtigruten bytte ut dieselmotorer på 6-9 skip med gassmotor og batteripakker.

Hurtigruten anløper Bodø Havn

HURTIGRUTEN: Hurtigruten skal bytte ut dieselmotoren på gamle skip med gassmotor og batteripakker. Arbeidet skal utføres av Rolls-Royce Marine.

Foto: Oliver Rønning / NRK

Hurtigruten setter i gang den største miljøoppgraderingen i selskapets historie, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Nesten hele flåten skal bygges om til hybriddrift – med gassmotorer og batteripakker.

Hurtigruten signerte fredag en intensjonsavtale med Rolls-Royce Marine om leveranse til oppgraderingsprogrammet for skipene, som hovedsakelig skal brukes i Kystruten Bergen–Kirkenes.

Flåten blir til hybridskip

Batteripakker, propellskifte og flere andre miljøløsninger er også en del av oppgraderingen – som vil gjøre store deler av Hurtigrutens flåte til hybridskip.

Nett.no har gjort et anslag på kostnadene, og har kommet frem til at det vil koste i underkant av 100 millioner kroner pr. skip. Etter å ha betalt verftene for jobben som skal utføres vil kostnaden komme på i underkant av én milliard kroner.

Daniel Skjeldam

Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Dette er en investering i fremtiden, og en historisk dag for oss, for miljøet og for hele norskekysten. Kombinasjonen av batteripakker og de mest miljøvennlige og effektive gassmotorene på markedet vil gi en enorm miljøgevinst, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i pressemeldingen.

Avtalen med Rolls-Royce Marine omfatter oppgraderinger av seks av Hurtigrutens skip, med opsjon på ytterligere tre. Oppgraderingen skal være ferdig før den nye avtalen trer i kraft 1. januar 2021.

– Dette er den største vi har hatt på noen år, så det er en veldig gledelig avtale. Foreløpig er det en intensjonsavtale og ikke en kontrakt, så det gjenstår litt kommunikasjon, sier Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce Marine.

Mye arbeid for Rolls-Royce Marine

Marinedivisjonen til Rolls-Royce har 4000 ansatte globalt, og i underkant av 1600 av disse arbeider i Norge. Bedriften er den største på Sunnmøre.

Hvert av de 6–9 skipene, som i dag går på diesel, vil få montert to helt nyutviklede Rolls-Royce Bergen gassmotorer som støttes av batteripakker.

– Her vil vi ha mange involverte, for det skal leveres en helt nyutviklet gassmotor fra Bergen. Det skal være en serviceoperasjon involvert, så det blir jobb til de ansatte i Ulsteinvik. Det blir også en del ingeniør-timer, der flere ansatte både i Bergen og Ålesund vil være involvert i, sier Wollebæk.

Krisen i offshorenæringen har vært krevende for bedriften, som leverer skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr til hele verden. De siste årene har selskapet vært gjennom flere runder med permitteringer og nedbemanninger.

Bellona mener Hurtigruten går i riktig retning

Hurtigruten skriver i pressemeldingen at flere hundre millioner er brukt på miljøoppgraderinger av den eksisterende flåten.

– Hurtigrutens investering viser vei. Sammen med de norske maritime leverandørene leverer Hurtigruten solide miljøforbedringer gjennom valg av teknologi og drivstoff, sier Sigurd Enge, fagansvarlig for skipsfart i Bellona i pressemeldingen.