– Det kom helt overraskende på oss. Vi har ikke vært på høring, og vi har ikke blitt forhørt i forkant. Dette virker lite gjennomarbeidet, sier direktør i Hurtigruten, Hedda Felin til NRK.
Også Lasse Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i Havila Kystruten, reagerer:
– Vi er litt overrasket over den 180-graderen. Inntrykket vårt hele veien – og fram til ganske nylig – var at dette ikke skulle gjelde cruisenæringen. Nå gjør det plutselig det, sier han.
Tirsdag kom næringskomiteen på Stortinget med sin innstilling til besøksbidrag, også kalt turistskatt.
For hele Norge ønsker de en cruiseavgift. Altså et beløp passasjerer på cruiseskip må betale for å besøke norske havner.
Både Havila Kystruten og Hurtigruten understreker at de i utgangspunktet ikke er motstandere av en turistskatt – også for cruise.
– Vi er ikke negative til konseptet med turistskatt for cruisenæringen. Det viktigste for oss er innretningen: Hvordan skal pengene kreves inn, og hvor går de? Vi er ekstremt opptatt av at pengene faktisk går tilbake til lokalsamfunnene turistene besøker, sier Vangstein.
Kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i Havila Kystruten, Lasse Vangstein
Foto: Mia Sofie Ytreberg / NRKHan frykter at en nasjonal modell for innkreving kan føre til at midlene forsvinner i statsapparatet.
– Da risikerer vi at pengene havner i det store sluket og ikke går tilbake til de stedene som faktisk bærer belastningen av turisttrafikken, sier han.
Frykter urettferdighet
Felin i Hurtigruten mener det nye forslaget risikerer å ramme norske aktører urettferdig – og at det ikke skiller tydelig nok mellom internasjonale cruiseskip og norske kystruter.
– Vi opererer året rundt, har norske ansatte, betaler norske skatter og bruker lokale leverandører. Vi er ikke det samme som internasjonale cruiseskip som legger igjen lite verdier på kysten, sier hun.
Direktør i Hurtigruten, Hedda Felin
Foto: HurtigrutenBåde Hurtigruten og Havila Kystruten er blant de siste rederiene som fortsatt seiler under norsk flagg. Til sammen har de elleve skip i Kystruten – syv fra Hurtigruten og fire fra Havila Kystruten.
Krever mer fra cruiseindustrien
Felin etterlyser samtidig strengere krav til internasjonale cruiseskip som besøker Norge.
– Cruiseindustrien har doblet seg siden pandemien. Det er et enormt trykk på kysten, og vi stiller altfor lave krav i Norge sammenlignet med andre land. Det må vi gjøre noe med, sier hun, men presiserer:
– Det er en viktig debatt, men den må holdes atskilt fra turistskatten, sier Felin.
Ap: – Besøksbidrag fra cruise er bare første steg
Rune Støstad, næringspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sier til NRK at han ikke forstår reaksjonene fra rederiene.
– At cruise skal omfattes av besøksbidraget, har hele tiden vært en del av planen. Det fremgår også tydelig i proposisjonen. Nå har Stortinget valgt å fremskynde dette, slik at kommuner med høy cruisetrafikk får et konkret verktøy for å håndtere belastningen og investere i fellesgoder, sier han.
– Det er helt naturlig at dette nå følges opp med en grundig høringsrunde, der både næringen og berørte lokalsamfunn får mulighet til å si sitt, sier han.
Støstad understreker at Arbeiderpartiet fortsatt ønsker en bredere ordning:
– Vår holdning er fortsatt tydelig: Det bør være besøksbidrag både fra cruise og overnatting. Dessverre fikk vi ikke med oss de andre partiene på det – selv etter at vi strakk oss langt for å finne et balansert kompromiss. Men døren er fortsatt åpen.
Støstad mener det er viktig at flere bidrar til fellesskapet:
– Det er mer rettferdig, mer bærekraftig og bedre for lokalsamfunnene at flere enn bare cruiseturister er med og bidrar, avslutter han.