– Det blir som å kjøre motocross på en golfbane. Du blir ikke så populær, sier tråkkemaskinfører Mads Slinning Larsen.
Lysløypa på Emblemsfjellet har i det siste hatt stor pågang av fotgjengere, noe som har fått de frivillige til å se seg lei av å måtte jobbe dobbelt på natten.
– Normalt sett holder det med å kjøre to ganger, men nå må vi opp i fire runder. Det blir da dobbel kjøring fordi en fem-seks personer har gått i løypa.
Tilrettelegging i utmark må respekteres
– Dette har vært et problem i mange år, og jeg har inntrykk av at det er et problem i hele landet. Vi kan ikke nekte folk å gå der, sier styreleder Erling Vartdal ved Emblem idrettslag.
Allemannsretten i Norge gir alle har lov til å ferdes og oppholde seg i utmarka i Norge. Det er et gratis fellesgode, som gir deg rett til å bruke utmarka, uavhengig av hvem som er grunneier.
Marianne Jøranlid Reusch er jurist og driver nettstedet allemannsretten.no. Hun mener nedtråkking av preparerte skiløyper bryter hensynsregelen.
– Det er brudd om man ødelegger en tilrettelegging.
– Når jeg spissformulerer og sier at det ikke er lov å gå til fots i preparerte skiløyper, så er det et uttrykk for allemannsrettens grenser og hensynsregelen i praksis, sier Reusch.
Hun forteller at der hvor det er lovlig tilrettelegging, uansett hva det er, så må det respekteres.
– Det er akkurat det samme som at man ikke har lov til å slå opp telt på en golfbane. Det mest ekstreme eksempelet jeg har hørt var om en som insisterte på å trene travhesten sin i en nytråkket løype.
Fortau i skiløyper
For noen år tilbake hadde det vært tilløp til krangling mellom skiløpere, syklende og gående i lysløypa på Tromsøya i Tromsø.
Det ble gjort tiltak for å prøve å løse konflikten om hvem som hadde rett til de preparerte løypene.
– Vi lagde en liten «gåsone» mellom skisporet og snøkanten. Det fungerer brukbart, men det hender at folk trekker inn i løypen, for der er det fast snø, forteller Jan Kåre Larsen, fagleder ved bydriften i Tromsø.
Bruken av tråkkemaskiner er også dyrt for idrettslagene i Norge. Drivstoffet til tråkkemaskinene tærer på klubbkassen i Emblem.
– Om det er tråkket med spor i løypa bruker du mer drivstoff, for du må dypere ned i løypa for å rette den ut. Dette blir gjort av frivillige, så det er frustrerende, sier Vartdal.
Klubben vurderer å sette opp informasjonsskilt i løypene. De vurderer også å kutte ned på kjøringene med tråkkemaskin om problemet fortsetter.