Finanskrisen i Europa skaper problemer for norsk reiseliv. I Møre og Romsdal merker reiselivsnæringen at turistene har mindre penger mellom hendene og prioriterer annerledes.
– Om det går mot en vedvarende situasjon i Europa, og flere land går inn i en krise, kan det bli veldig tøft for reiselivsnæringen fremover, sier Geir Steinar Vik, leder av Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.
Nordmenn drar til Syden
Av de utenlandske turistene er det flest tyskere som oppsøker turistattraksjonene i Møre og Romsdal, men det er fortsatt flest nordmenn som ferierer i fylket.
– Finansuroen påvirker også nordmenns reisevaner siden det blir billigere å reise til utlandet. Det gjør at reiselivsnæringen i fylket fort både kan tape på det europeiske og det norske markedet, sier Vik.
Valutasvingninger påvirker
De store valutasvingningene påvirker den norske reiselivsnæringens konkurranseevne i forhold til utlandet.
– Valutaen er utrolig viktig. Utviklingen av euroen det siste året har svekket konkurranseevnen med 5–6 prosent, sier Vik.
Et resultat at den svekkede konkurranseevnen er at realinvesteringene i reiselivsbransjen går ned.
– Det er bekymringsfullt for norsk reiselivsnæring, sier Vik.
Vil ha naturopplevelser
Det er naturopplevelser som først og fremst trekker turistene til fylket. Populære turistmål som Geirangerfjorden blir besøkt av mennesker fra hele verden. Turistene vil ha autentiske opplevelser.
– De som besøker oss vil «tilbake til røttene». De vil ha natur, men samtidig kvalitet, sier Vik.
Utkantene taper
Likevel er det aktørene i utkantene som taper. Lang reisevei er noe av forklaringen.
– Det er blitt vanskeligere å drive i distriktene. Turistene er opptatt av at de skal fylle tiden de har til rådighet best mulig. De søker gjerne kombinasjonen natur og småurban omgivelser, forklarer Vik.