Pendelferja Tresfjord har propellsystemer i begge ender. Kun framre propeller ble brukt da ferja krasjet med ferjekaia. Det skriver avisa
i dag. Avisen skriver at prosedyrene tilsier at ferja aldri skal ha større fart inn mot kai enn at den skal kunne stoppes med den bakre propellen, som da fungerer som en nødbrems.Bermset ikke som normalt
Teknisk sjef Glenn Sandberg i Fjord1 MRF bekrefter at mannskapet har opplyst at fartøyet ikke bremset på normalt vis. Det ble foretatt tekniske tester på ferja mandag som viser at fremdriftssystemet fungerte som normalt. Han bekrefter at systemleverandøren har oppdaget noen uregelmessigheter, men at det er for tidlig å konkludere.
Viktig samband
E 39 Molde-Vestnes er et av de mest trafikkerte ferjesambandene i Norge. Det trafikkeres av tre store ferjer. Tresfjord har kapasitet til å ta 124 biler og 500 passasjerer. De to gassferjene Moldefjord og Fannefjord har hver en kapasitet på 129 biler og 390 passasjerer.
Alternativ rute
Sambandet trafikkeres nå mellom Molde og Vikebukt av fire mindre ferjer, Ivar Aasen, Sogn, Solnør og Kvernes. Det er ventet at den ødelagte ferjekaia på Furneset i Vestnes skal være reparert i løpet av torsdag.