Hopp til innhold

Anbefaler bompenger i Ålesund-tunnelene: – Helt uaktuelt

Statens vegvesen anbefaler å innføre bompenger på mellom 150 og 200 kroner i tunnelene mellom Ålesund og Giske. Det er urimelig, mener ordføreren i Ålesund.

HÅKON LYKKEBØ STRAND

BOMPENGER: Vegvesenet anbefaler å innføre bompenger i Ålesund-tunnelene, kombinert med forbedret busstilbud. Ålesundsordfører mener det er uaktuelt.

Foto: Mia Sofie Ytreberg / NRK

– Det er helt uaktuelt å gå med på å innføre bompenger i Ålesund-tunnelene. Det sier ordføreren i Ålesund, Håkon Lykkebø Strand (Frp) til NRK.

Statens vegvesen anbefaler å innføre bompenger på mellom 150 og 200 kroner hver veg gjennom Ålesund-tunnelene, skriver Sunnmørsposten.

Det skjer for å få folk til å ta bussen og dermed få ned biltrafikken i tunnelene der kapasiteten er sprengt.

Å innføre bompenger for å forbedre kapasiteten mener Strand er urimelig.

– Tunnelene ble nedbetalt for mange år side, sier Lykkebø Strand og legger til:

– Innbyggerne hadde 22 år med bompenger og da mener jeg det er urimelig å innføre bompenger på nytt.

Kverve

Tunnelene mellom Ålesund, Ellingsøya og Valderøya, samt til Godøya, har tidligere hatt bompenger i flere år.

Foto: Terje Reite / NRK

– Ikke den riktige måten

Statens vegvesen mener at den sprengte kapasiteten går ut over sikkerheten.

Det er ordføreren i Giske, Kenneth Langvatn (H), enig i. Han er derimot uenig i måten det bør løses på.

– Bomstasjon er ikke den riktige måten. Hvis vi tenker på de korte linjene så vil det være å stimulere til økt bussbruk og høyere bussfrekvens, med lavere priser, sier han.

Kenneth-langvatn-ordf-giske

BRÅTT PÅ: Giskeordføreren Kenneth Langvatn er uenig i å innføre bompengestasjon i tunnelene.

Foto: Tore Ellingseter / NRK

– Steike tullete

Giskeordføreren synes anbefalingen til Vegvesenet kom brått på.

– Jeg har vært ute blant folk i dag, og dette vekker sterke følelser hos folk i Giske. Det vekker engasjement, og jeg så ikke dette komme, sier han og legger til:

Jeg er glad det er de folkevalgte som skal vedta dette, og ikke Statens vegvesen.

Kommunedirektør Karl André Birkhol i Giske kommune er også kritisk til anbefalingen. Til Sunnmørsposten sier han det blir vanskelig for Giske kommune å konkurrere med Ålesund om arbeidskraften dersom de må betale 400 kroner i døgnet.

– Det er steike tullete, sier han til avisen.

Bomstasjonen på Kverve Ellingsøya

Den gamle bomstasjonen stod på Kverve på Ellingsøya. Den ble revet i 2009, etter at tunnelene var nedbetalt.

Foto: Åge André Breivik / NRK

Bompenger kombinert med forbedret busstilbud

Vegvesenet mener at en innføring av bompenger må kombineres med kraftig forbedret busstilbud.

I tillegg er det ønsket å opprettes en båtrute mellom Skateflukaia i Ålesund og Valderøya.

Vegvesenet mener det også må gjennomføres mindre utbedringer i tunnelene. Dersom dette ikke demper trafikken tilstrekkelig, mener de det må vurderes et nytt tunnelløp parallelt med dagens tunneler.

Prisen på et nytt tunnelløp er i overkant av 10 milliarder kroner.

Langvatn er ikke negativ til en ny tunnel i fremtiden, men det må skje på et premiss.

– Da må det være en nasjonal finansiering.