Moakonferansen samlet i dag 300 deltagere i Ålesund. Her snakket noen av de fremste ekspertene innenfor by- og regionutvikling.
– Det rådet jeg har å gi Ålesund det er å konsentrere all utvikling og all utbygging mellom Moa og Ålesund sentrum. Man bør styrke dette bybåndet gjennom å bygge en bybane og få til knutepunktutvikling langs den, sier byplanlegger Erling Dokk Holm.
Avstanden mellom Moa og sentrum er utfordrende
Byplanleggerne mener avstanden mellom Moa og Sentrum er en stor utfordring. De mener bybane er løsningen.
– Det er ikke noe sted i Norge som egner seg så godt som denne langstrakte ti kilometer lange landtungen med by i den ene enden, og butikker i den andre.
– Hvis de gjør det så tror jeg det vil vekke både nasjonal- og internasjonal oppsikt at de faktisk tar dette på alvor, sier arkitekt og byplanlegger Peter Butenschøn.
– Stort grunnlag
Thor W. Bjørlo i Norsk Bane mener meningene til byplanleggerne er med på å underbygge noe de har pekt på lenge.
– Det forprosjektet vi gjorde i 2015 viser at her er et veldig stort grunnlag for bybane i Ålesund. Hvis man går for bybane i Ålesund nå så vil man ha med på laget to av Norges fremste byplanleggere. Jeg tror at med den interessen det er for bedre kollektivtrafikk i byene, så vil det også på denne måten være mulig å løfte bybane i Ålesund frem som et pilotprosjekt inn på Stortinget.
Har bestilt utredning
Bybanen har slått godt an i Bergen. Nå er spørsmålet om dette er fremtiden også i Ålesund. Politikerne har allerede bestilt utredning.
– Diskusjonen i Ålesund om bybane eller ikke, har vært nesten litt religiøs, hvem tror på det og hvem tviler mest. Det blir veldig spennende å se hvilken anbefaling vi får, og så i neste omgang hva politikerne vil velge, sier ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal.