Hopp til innhold

-Boten er viktig

Boten til Bourbon Offshore etter havariet til Bourbon Dolphin i 2007 kan føre til nye regler for opplæring av mannskaper.

Bourbon Dolphin
Foto: BOURBON OFFSHORE NORWAY AS / AFP

De ansattes organisasjoner mener rederiene vil bli mer ansvarsbevisste etter at Bourbon Offshore Norway i Herøy i går fikk fem millioner i bot fordi ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin havarerte.

Både Hans Sande (bildet) i Norsk Sjøoffisersforbund og Maskinistforbundet mener boten er viktig fordi den plasserer et større ansvar for blant annet opplæring hos rederne.

Understreker ansvaret

Hans Sande mener størrelsen på boten ikke betyr så mye, fordi beløpet er for lite.

Men han legger vekt på at avgjørelsen understreker rederiet sitt ansvar, og at de dermed må bli mer bevisste.

Både bevisst på at opplæringen de skal gi blir utført, og er god nok, og sørge for at mannskapet har de nødvendige forutsetningene for å klare det de skal.

Rederiet får boten fordi de ikke ga kapteinen tilstrekkelig med tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget.

Rederiet hadde heller ikke gode nok sikkerhetsrutiner, mener påtalemyndigheten.

Vil bli tatt på alvor

Denne avgjørelsen vil føre til at det blir stilt langt større krav til rederiene, mener sjøoffisersforbundet.

Generalsekretæren i maskinistforbundet, Hilde Gunn Avløyp, tror også denne boten vil bety mye innenfor skipsfarten.

Hun tror at overtrampene som granskingskommisjonen pekte på vil bli tatt særdeles alvorlig hos rederiene.

Hans Sande

Hans Sande mener boten understreker rederiet sitt ansvar.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL