Hopp til innhold

– Eurovision-vinneren blir klar lenge før finalen

Årets Eurovision-vinner kommer til å bli avgjort allerede i april, tror MGP-kjenner Inge Solmo.

Loreen

Svenske Loreen var forhåndsfavoritt, og vant også Eurovsion-finalen i 2012 med en margin på hele 112 poeng.

Foto: Andreas Putting / EBU

Med nærmere 89 000 stemmer vant Mørland og Debrah Scarlett knepent den norske finalen i Melodi Grand Prix lørdag kveld.

Men om låten «A Monster Like Me» vil vinne over resten av Europa i den internasjonale finalen 23. mai, kan vi finne ut allerede i april, tror MGP-ekspert Inge Solmo.

Han mener at promotering er nøkkelen til seier, og viser til at flere av seierne de siste årene har blitt hentet hjem av forhåndsfavorittene.

Klokka 1030: – Nå skal vi rendyrke uttrykket før Wien

Store seiere

Inge Solmo

MGP-ekspert Inge Solmo mener at finalene i Eurovision i større grad enn før er avgjort på forhånd.

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

– Loreen var utnevnt som den store favoritten, og vant. Det samme gjaldt Emmelie de Forest, og Alexander Rybak var storfavoritt. Det er ikke noe galt i det, men det er ofte de som legger mest penger i promoteringen som vinner, sier han til NRK.

Solmo mener at oppmerksomhet i media på forhånd har mye å si fordi TV-seerne vil stemme på sanger de allerede har hørt.

Han mener også at det er lett å forutse vinnerne, blant annet fordi seierne er mer overlegne nå enn de var før (se faktaboks).

– Nå har du de enormt knusende seierne som kommer år etter år. Det finnes unntak her også, men jeg sitter med følelsen av at vinneren allerede er solgt inn og forutbestemt, sier han.

– Avgjøres finalekvelden

Det er ikke musikkansvarlig i Melodi Grand Prix i NRK, Vivi Stenberg, helt enig i. Hun mener at konkurransen først og fremst handler om musikken.

– Noen år får man tydelige vinnere, men det tror jeg mer handler om at det er gode låter og opptredener. Som i alle kunstneriske og kommersielle bransjer er det viktig å få fram budskapet om hvem man er og hva man driver med. En musikkonkurranse uten markedsføring ville vært veldig rart i 2015, sier hun.

Dagbladets MGP-ekspert Anders Grønneberg tviler på at finalene nærmest er avgjort på forhånd, slik Solmo hevder.

– Jeg kan godt se at det er kampanjer for enkelte artister, men verken VG, Dagbladet eller Aftenposten greide å spå hvem som skulle bli den norske vinneren i år, sier han til NRK Kulturnytt.

Han mener at PR-kampanjer kan være med og påvirke utfallet, men det er selve finalekvelden, når folk sitter med telefonene sine, at det skal avgjøres.

– Jeg har blitt overrasket mange ganger, tross at man har vært sikker på vinneren på forhånd. Det kan skje noe underveis, og jeg kjøper ikke at dette er avgjort på forhånd, sier han.

Mørland & Debrah Scarlett vant kveldens MGP-finale med «A Monster Like Me».