Foto Anders Leines
Autisme er en utviklingsforstyrrelse som spesielt rammer evnen til språk, kommunikasjon og samspill med andre mennesker. Kommunikasjon med mennesker rundt seg og sosiale ferdigheter er avgjørende for all læring hos barn, noe som fører til at autisme også rammer andre funksjoner hos barnet.
Store fremskritt
For bare fem måneder siden hadde ikke Lars Petter språk. Han viste liten interesse for omgivelsene og han forsvant mer og mer inn i sin egen verden. Men i januar i år startet han behandling etter den såkalte ABA-metoden. Siden da har Lars Petter gjort store fremskritt. Han har lært å snakke og han viser mer interesse for verden omkring seg.
Trening én til én i barnehagen.
ABA-metoden omfatter intensiv trening for barnet i barnehage eller skole. Effekten av treningen har stor sammenheng med intensiteten, og man anbefaler mellom 30 og 40 timer opplæring i uka. Mye av treningen foregår én til én med en voksen, og barnet får opplæring i både språk, lek og sosiale og emosjonelle ferdigheter for å kunne forholde seg til andre mennesker og verden omkring.
Selvstendig liv
Så mange som 20-45 prosent av barna som starter tidlig med opplæring etter ABA-metoden kan få så god fremgang at de vil bli i stand til å klare seg selv i stor grad. Dermed får de muligheten til å leve et selvstendig liv. Uten rett behandling vil så mange som 95 prosent av barn med autisme forbli hjelpetrengende gjennom hele livet.
ABA-metoden omtales også som EIBI-metoden eller Løvaas-modellen. Den er dokumentert gjennom flere internasjonale og norske studier og har vist seg å gi store funskjonsforbedringer for barn med autisme.
Sprikende tilbud
Lars Petter trener etter ABA-metoden.
I Levanger i Nord-Trøndelag er Lars Petter Akselvoll en av de første som får tilbud om behandling etter ABA-metoden. Men i likhet med mange familier med autistiske barn måtte foreldrene selv finne informasjon om metoden og kjempe for at Lars Petter skulle få mulighet til å prøve den.
Tilbudet til autistiske barn er svært ulikt rundt i landet. ABA-metoden tilbys av det offentlige i Oslo, Akershus og ved Glenne kompetansesenter i Vestfold.
Andre steder, som for eksempel i Bergen, kjøper kommunen spesialkompetanse fra private tilbydere som TIPO. Ellers i landet er tilbudet sprikende, og mange familier må kjempe hardt for ressurser og kompetanse til sine barn.
Mer info om autisme og ABA-metoden kan du finne her:
Nettverk for foreldre med autistiske barn