På Coop Løren henger det flere tilbudsskilt i taket. Men om man ser nærmere på dem, ser man at originalprisen er akkurat den samme som «tilbudsprisen».
Les også:
Villedende skilting
Forbrukerombudet uttaler seg ikke om spesifikke tilfeller, men på generelt grunnlag om tilbudsplakater mener de at dette kan være villedende.
- Markedsføringen må bedømmes fra det umiddelbare uttrykket de gir. Et begrep som tilbud har et innhold. De fleste oppfatter det som om prisen er satt ned, at det er en gunstig pris, forklarer Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.
Han understreker at hvis det ikke er tilfelle, vil markedsføringen som klar hovedregel være villedende.
- Klare tilbudsplakater med prisen på, vil de fleste oppfatte som tilbud, påpeker han.
Mange eksempler
På bildene Christine Hauge fra NRK har tatt på Coop Løren, ser vi hele ni eksempler på forskjellige produkter «på tilbud.»
- Nattdrakt
- Body
- Regnsett
- Regnvotter
- Sydvest
- Vott hjerte
- Lue Spider
- Ullfrottesokk
- Topp langermet
Samtlige varer har samme tilbudspris som originalpris.
Legger seg flate
Coop Øst sier at slikt lureri ikke er noe de driver med, og ønsker ikke å være kjent som en butikk som spekulerer i priser.
- Dette er feil, og sånn skal vi ikke opptre. Jeg tar sterkt avstand fra at vi driver med lureri, sier Ronald Karlsen, viseadministrerende direktør i Coop Øst.
Han lover nå at dette skal de ordne opp i så raskt som mulig.
- Dette er ikke riktig gjort fra vår side, det er en del partikjøpsvarer som det er gjort feil med, avslutter han.
Les også:
Har du andre eksempler på tilbud- eller salgsvarer som ikke er nedsatt? Send oss en
Les også: