Styrketrening for eldre

Bør man slutte med tunge vekter når man blir eldre?

Trening
Foto: ScanStockPhoto

Spørsmål

Min kone og jeg, som begge er rundt 60 år, trener jevnlig styrke og noe kondisjon på helsestudio. Vi er begge i god form og har ingen alvorlige sykdommer.

Tilsier vår alder at vi skal begrense muskelbelastningen, og ikke presse oss slik blant annet Yngvar Andersen i Puls uttrykker det?

Han sier at «Om du klarer mer enn 15 repetisjoner er belastningen for lav, og klarer du mindre enn 5-6 repetisjoner er belastningen for høy».

LES OGSÅ  Tren med Yngvar

Vi lurer altså på om vi fortsatt kan følge denne ellers greie tommelfingerregelen?

Svar fra Jorunn

Hei. Jeg vil først og fremst si at det er veldig bra at dere trener jevnlig både styrke og kondisjon. Fortsett med dette.

Så lenge dere er friske og ikke opplever ubehag ved treningen, kan dere trygt holde dere til «tommelfingerregelen» til Yngvar Andersen.

LES OGSÅ  Trening for godt voksne

Lykke til videre!

Med vennlig hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivtet og helse, NIH

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.