Hopp til innhold

Problemer med mobilen?

Har du hatt mobiltelefonen din på reparasjon flere ganger? Her kan du lese hvilke rettigheter du har til å heve kjøpet.

Tele2-kunden Mohammad Javid.
Foto: Karina Jørgensen

NRK Forbrukerinspektørene har truffet en Tele2-kunde som har sendt samme mobil til verksted tre ganger. Hver gang har Tele2 avvist ham og skyldt på nettbutikken Moobi.

For et år siden skrev også nettstedet Amobil om at nettbutikken Moobi hadde mange kundeklager. Moobi selger mobiltelefoner gjennom operatører som Tele2, Chess og NetCom.

LES MER HER: Kundene raser mot nettbutikken Moobi (Ekstern lenke - Amobil)

Nokia til 1 krone

I sommer opplevde Tele2-kunden Mohammad Javid dårlig kundeservice fra Moobi da han forsøkte å klage på en defekt mobiltelefon levert av Moobi.

Da bindingstiden på hans Tele2-abonnement gikk ut, ble han kontaktet med spørsmål om han ville kjøpe en ny mobiltelefon til 1 krone. Da måtte han gå med på nye 12 måneders bindingstid. Telefonen de tilbød ham var en Nokia 5800.

Tele2s brev med tilbud om en ny mobil
Foto: Skjermdump

Virket ikke

– Jeg brukte telefonen en gang, og etter det ville den ikke starte etter at jeg hadde ladet opp batteriet, forteller Mohammad Javid oppgitt.

Han forsøkte å ta ut batteriet og sette det inn igjen, men til ingen nytte.

– Mobilen bare hang seg opp, sukker han.

Javid kontaktet Moobi og forklarte problemet. De sendte ham en ferdigfrankert svarkonvolutt i posten, slik at han kunne sende inn telefonen til et verksted.

"Fri bruk" betyr ikke fri bruk

«Reparert» tre ganger

– Da jeg fikk tilbake telefonen var det fremdeles problemer med den. Jeg sendte den inn på nytt, og deretter på nytt en gang til, sier Javid.

Mobilen hans har, siden han fikk den 26. mai i år, blitt sendt til verksted tre ganger. Verkstedet mener mobilen virket da de sendte den tilbake til Javid, men Javid mener fremdeles han har en defekt telefon. Etter tredje innsending fikk han nok.

Mohammed Javid måtte sende samme mobil til Moobis verksted tre ganger.
Foto: Skjermdump

– Moobi har en regel som sier at tredje gang mobilen blir ødelagt for samme feil, skal man få en ny. Men de sier at jeg må bevise at det er den samme feilen alle tre gangene, forklarer Javid.

Du har rett til å heve kjøpet

– Selger har i utgangspunktet ikke rett til mer enn to retteforsøk. Hvis samme feil oppstår etter dette, har selger rett til å undersøke om det er samme feil igjen, men kan ikke kreve å reparere. I slike saker vil kjøper normalt kunne kreve heving på dette tidspunktet, opplyser Helene Falch, Regiondirektør ved Forbrukerrådet i Tromsø. Avdelingen hennes håndterer ofte klagesaker fra forbrukere.

Hun legger til at ut ifra opplysningene som er gitt om saken, kan Javid heve kjøpet og gå ut av avtalen dersom telefonen igjen har samme feil.

Fortsatt dårlig mobildekning

Tok ikke ansvar

30. juli tok Javid kontakt med Tele2. Han forklarte dem at mobilen han kjøpte av dem for 1 krone hadde fabrikkfeil, at den ikke ble reparert av verkstedet, og at han ville ha hjelp til å løse denne saken.

«Vi har dessverre ikke noe å gjøre med mobiltelefonene. Det er nettbutikken vår Moobi som holder den tekniske supporten på mobiltelefonene vi selger fra nettet. Det er kun Moobi du kan henvende deg til ang. krav på ny mobiltelefon,» svarte Tele2 i en epost.

Tjener fett på barns mobilbruk

Legger seg flat

– Svaret fra oss i Tele2 var ikke tilfredsstillende. Vi skulle tatt fatt i saken og hjulpet kunden, innrømmer Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2.

Håkon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2

Administrerende direktør Håkon Dyrnes i Tele2.

Foto: Pressebilde

Han synes det er for dårlig at selskapet bare henviste Mohammad Javid videre.

Etter konfrontasjon fra FBI om Javids slit med sin nye mobil, vil Tele2 bli ferdig med saken og tilby kunden en ny telefon.

– Det er bare å beklage, slik skal det ikke være, sier Dyrnes.

Ericsson til 800

– Jeg fikk en telefon av en dame i Tele2, som tilbød meg en ny mobiltelefon. Jeg ønsket meg en Sony Ericsson C905. Hun sa jeg kunne få kjøpe denne telefonen til 800 kroner med 12 måneders bindingstid, forteller Javid.

Han er fornøyd med denne løsningen.

- Hvis den nye mobilen virker når jeg får den i posten er alt bra. Hvis ikke får jeg ta samme prosedyre en gang til, sier han.

Disse mobilene har farlig høyt nikkelinnhold

Ikke godta alt

– Det er flott at denne saken har funnet sin løsning, men det er synd at saken måtte gå så langt før Tele2 innrømte ansvar, sier Falch fra Forbrukerrådet.

Avslutningsvis forteller hun at det er et kjent problem at når det er flere aktører inne i samme sak, vil det lett oppstå en situasjon der partene skyver ansvaret over på hverandre.

- Folk flest må ikke akseptere at Tele2 sier de ikke har noe med telefonene de selger å gjøre. Når Tele2 selger en mobiler har de ansvaret, avslutter Javid.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)