Vi har derfor hatt besøk av rørlegger i dag. Han fortalte at det er et hjelpesluk som er festet på hovedsluket som ligger på det tilstøtende baderommet. Dette er gjort feil, og gulvet må pigges opp og hele sluket må legges på nytt.
Rørleggeren mente at vaskerommet ikke er gjort av fagkyndig. Ifølge prospektet ble vaskerommet renovert i 2001. Ifølge egenerklæringen er ikke dette nevnt, men på visningen ble det nevnt av selgerne. Det kan hende at de kun har overflateoppusset. Selger har eierskifteforsikring.
Jeg trenger råd om hva slags rettigheter jeg har. Det er vel ikke for sent å reklamere? Hvilken framgangsmåte er riktig: Bør jeg ta kontakt direkte med selgerne eller med forsikringsselskapet? Hva skal jeg si?
Håper dere kan hjelpe meg.
Elin Skeide
SVAR:
Dine rettigheter er her regulert av avtalen samt
. Jeg antar at boligen er kjøpt med et ”som den er”-forbehold (se § 3-9). Du har da tre mulige grunnlag for et eventuelt mangelskrav:- Boligen er i ”vesentlig dårlige stand” enn du kunne regne med basert på kjøpesummen og forholdene ellers (se paragraf § 3-9 andre punktum).
- Det mangler opplysninger om vesentlige forhold ved boligen (paragraf 3-7). Det må være forhold selger kjente eller måtte kjenne til, og opplysningene må ha innvirket på kjøpet.
- Det er gitt uriktige opplysninger om boligen av selger, megler, takstmann eller andre på selgersiden, direkte eller i salgsmaterialet (paragraf 3-8). Det er også her et vilkår at den uriktige opplysningen har innvirket på kjøpet.
Det første grunnlaget kan være aktuelt dersom reparasjonskostnadene utgjør minimum tre - fem prosent av kjøpesummen. Hvis ikke vil jeg anta at det kan være aktuelt for deg å påstå at det er gitt mangelfulle opplysninger.
Utfordringen din blir å sannsynliggjøre at selger kjente til dette, for eksempel ved at han selv har gjort jobben. Du må også kunne sannsynliggjøre at opplysningen ville påvirket din kjøpsbeslutning, enten ved at du ikke ville kjøpt eller i hvert fall til en lavere pris.
Du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Ettersom selger har eierskifteforsikring har han overlatt ansvar for eventuelle mangelskrav etter avhendingsloven til forsikringsselskapet, så det er mest hensiktsmessig å rette reklamasjonen dit.
Skriv et brev så raskt som mulig der du melder fra om det du oppfatter som en mangel. Eventuell dokumentasjon og spesifikasjon av kravet kan du komme tilbake til senere. Du bør skaffe til veie dokumentasjon på problemene samt utbedringskostnadene fra en takstmann eller annen sakkyndig.
Dersom du ikke oppnår enighet med forsikringsselskapet kan saken klages inn til
.Med vennlig hilsen
Torgeir Øines, Forbrukerrådet