Mercedes er ikke bare det merket folk snakker mest om, men også varmest om i verden, melder The Guardian. Hele 60 prosent av Mercedes-eierne anbefaler bilen til venner og kjente.
En engelsk undersøkelse, basert på intervjuer av over 30 000 mennesker i 30 land i alderen 13-65 år, viser at Mercedes topper lista foran BMW og Toyota. Det bør med andre ord være glad dager i tysk og japansk bilindustri for tiden, selv om selskapene gjerne kjemper mer mot enn med hverandre.
TV-kjempe på bunn
På fjerde- og femteplass finner vi Nokia og Sony, to selskaper som er vant til å kjempe om oppmerksomhet i mobiltelefonmarkedet.
Undersøkelsen konsentrerte seg om 49 verdenskjente merker, og mens Mercedes ligger på topp, finner vi CNN på bunnen av lista. 68 prosent av de som så på kanalen indikerer likegyldighet i forhold til merket.
Årsaken til undersøkelsen er at mange tror jungeltelegrafen blant venner og kjente, vil erstatte mer tradisjonell markedsføring. Å fronte et kjent merke, er blitt viktigere enn vanlig reklame.
Et eksempel på dette er det engelske firmaet Procter & Gamble, som sender ut vareprøver til kjendiser i håp om at de skal snakke varmt merket og anbefale det til andre.