– Veldig mange unge transpersoner er fortvilte. De oppsøker hjelp, men blir avvist fordi det er så lite kunnskap om kjønnsmangfold, sier Anders Røyneberg til NRK.no.
Han er psykiatrisk sykepleier og jobber både for helseinformasjonstjenesten Klara Klok og stiftelsen Sex og samfunn, senter for ung seksualitet.
Psykiatrisk sykepleier Anders Røyneberg utenfor klinikken til Sex og Samfunn i Trondheimsveien 2 i Oslo.
Foto: Caroline Drefvelin / NRKDaglig får han spørsmål fra unge transpersoner som opplever at de får lite eller ingen undervisning om transseksualitet på skolen.
Han er redd for at dersom disse ungdommene føler de ikke blir tatt på alvor, kan faren øke for å utvikle psykisk sykdom og suicidalitet.
Aldri hørt om transpersoner
Nylig fortalte NRK.no om 17-år gamle Alex Bjørnstad Larsen, som tidligere het Alicia. Som 14-åring møtte han tilfeldigvis en gutt som var i gang med kjønnsbekreftende behandling. Inntil da hadde Alex aldri hørt om transseksualitet, heller ikke på skolen.
Det tok lang tid før Alex Bjørnstad Larsen skjønte hvorfor han følte at han ikke passet inn.
Foto: Maia Østerud / NRK– I åttende klasse er det mye snakk om det å være homofil og lesbisk, men det er aldri snakk om det å være transseksuell, sier Alex Bjørnstad Larsen til NRK.no.
Opp til læreren
Flere av læreplanene omtaler kjønnsidentitet, ifølge Eli-Karin Flagtvedt, avdelingsdirektør i lærplanavdelingen i Utdanningsdirektoratet.
– Men er det godt nok hvis enkelte aldri har hatt undervisning i kjønnsidentitet?
– Læreplanene gir føringer for innholdet i opplæringen. De har overordnede kompetansemål, som den enkelte skole må ta utgangspunkt i. Det vil derfor være opp til den enkelte lærer i hvor stor grad de velger å vektlegge dette i sin undervisning, sier Flagtvedt til NRK.no.
Hun viser til at samfunnsfagplanen, naturfagplanen og Religion, livssyn og etikk (RLE) har kompetansemål knyttet til kjønnsorientering.
– Tilfeldig om elevene får undervisning
Oslo-skolene har innført obligatorisk seksualundervisning i 10. klasse, i samarbeid med Sex og samfunn. Anders Røyneberg, som er med på dette undervisningsopplegget, mener skolene burde gjøre mer.
– Det er for tilfeldig om elevene får undervisning eller ikke i dette. Når vi snakker med tiendeklassinger kan de veldig lite om kjønnsidentitet, sier sykepleieren.
Heidi Skjebstad, kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsetaten i Oslo, sier at skolene følger de nasjonale kompetansemålene.
– Respekt og toleranse for personer med ulik seksuell orientering og identitet er en del av det holdningsskapende arbeidet, sier Skjebstad.
Anders Røyneberg svarer ungdom på nettsvartjenesten Klara Klok.
Foto: Caroline Drefvelin / NRK- LES OGSÅ: Dobbelt så mange barn vil skifte kjønn