NRK Meny
Normal

Kan du røyke e-sigaretter på flyet?

Luftfartstilsynet sier det ikke er noen forbud mot bruk av e-røyk i kabinen, men at hvert enkelt flyselskap får bestemme reglene selv.

E-røyk

Et blått lys lyser hver gang du tar et trekk av en elektronisk sigarett. Sigarettene kommer i flere varianter, og noen av dem minner veldig om vanlige sigaretter.

Foto: Kim Jansson / NRK

Elektroniske sigaretter kan lett forveksles med vanlige sigaretter, men forskjellen er stor. I stedet for å avgi skadelig røyk, avgir e-røyken vanndamp, som blir borte i løpet av et sekund eller to.

Det betyr at det åpner seg nye, eller rettere sagt gamle muligheter, for personer som har lyst til å ta seg en røyk innendørs. Ikke minst på fly, der røykeforbudet har blitt strengt håndhevet i mange, mange år.

I prinsippet er det mulig å ta seg en e-sigarett på noen tusen meters høyde, uten å sjenere sine medpassasjerer for mye. Men er det lov å ta seg en e-sigarett om bord?

Opp til flyselskapene

Marit Kvarum

Marit Kvarum, kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet

Foto: Luftfartstilsynet

– Regelverket forbyr ikke bruk av e-sigaretter på fly, sier senior kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet, til NRK.no.

Grunnen til dette er at dagens regler for sigarettbruk ble innført på slutten av 1990-tallet, og da var e-sigaretter selvfølgelig ikke med i beregningen.

Men selv om det ikke er et generelt forbud mot bruk av disse sigarettene på fly, er det ikke nødvendigvis fritt frem for e-røyking i kabinen.

– Hvis flyselskapene av en eller annen grunn ønsker å forby det, er det helt opp til dem, sier Kvarum.

E-sigarett

Her er et eksempel på en pakke med e-sigaretter. I pakken er det også en usb-lader, som du kobler til e-røyken, når batteriene må lades.

Foto: Kim Jansson / NRK

SAS sier nei

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA fraråder alle sine flyselskaper å tillate e-røyking om bord. Det anbefalte forbudet gjelder for både passasjerer og kabinansatte.

Flyorganisasjonen begrunner forbudet med at bruk av e-sigarett vil kunne insinuere at vanlig røyk også er tillatt, og dermed kan enkelte bli fristet til å fyre opp en vanlig røyk om bord. Det vil i tilfelle gå ut over brannsikkerheten, skriver IATA på sine nettsider.

Tormod Sandstø

Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS, sier nei til e-røyk om bord på fly.

Foto: Pressefoto

Flertallet av flyselskapene i verden, deriblant SAS, er tilknyttet IATA. Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier flyselskapet forholder seg til luftfartsorganisasjonens anbefalinger.

– Om noen bruker e-sigaretter om bord, kan det skape uro både for andre passasjerer og for personalet. Vi har en meget streng håndheving av forbudet mot røyking om bord, og vi vil ikke legge til rette for at det skal bli noen tvil om noen røyker eller ikke, sier Sandstø til NRK.no.

Han kjenner ikke til episoder der noen har forsøkt å ta seg en e-sigarett om bord.

– Jeg tror heller ikke det er noe problem, det er en marginal gruppe som bruker e-sigaretter, sier han.

Norwegian sier også nei

Ifølge en artikkel i Adresseavisen fra 2011, har Norwegian tidligere vært i tvil om de skulle forby e-sigaretter eller ikke. Flyselskapet har nå falt ned på at de ikke tillater noen form for røyking på fly, ei heller elektronisk.

Åsa Larsson

Åsa Larsson, pressekontakt i Norwegian, sier også nei til e-røyk om bord på fly.

Foto: Norwegian

– Disse sigarettene gir en sjenerende nikotindamp, samt at det kan «oppfordre» andre til å røyke, eller få medpassasjerer til å tro at noen røyker, skriver mediekontakt Åsa Larsson i Norwegian, i en e-post til NRK.no.

Hun skriver videre at det også er vanskelig for kabinpersonalet å vurdere hvorvidt en person røyker en e-sigarett eller vanlige sigaretter.

– Vi har heller ikke hatt noen direkte hendelser eller problemer med personer som har forsøkt å røyke en e-sigarett, skriver Larsson.

Glad for felles løsning

Både SAS og Norwegian har diskutert saken med NHO Luftfart, interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen for flyselskaper i Norge.

Torbjørn Lothe

Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart

Foto: NHO Luftfart

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sier, i likhet med Luftfartstilsynet, at det ikke finnes noen policy på hvorvidt norske selskaper skal tillate bruk av e-røyk om bord eller ikke.

– Det koker ned til hva selskapene selv har lyst til å gjøre, sier Torbjørn Lothe til NRK.no.

Han er likevel fornøyd med at både SAS og Norwegian har kommet til samme konklusjon.

– Det fremstår litt rart om bransjen skal håndtere slike spørsmål forskjellig, så det er fint at de har kommet frem til en samordnet løsning, sier han.

Ifølge den amerikanske avisen Business Insider, har flere av de store, internasjonale flyselskapene innført forbud mot bruk av e-sigaretter om bord på fly.

TEMASIDE: Røykeloven

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.