– Vi arbeider nå med å lage anbudsdokumentene på strekningene Oslo - Gjøvik og Bergen - Voss. De vil bli klare i løpet av første halvår i 2004, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm til Forbrukerinspektørene.
Færre tog-stopp
Det er disse to strekningene som først skal konkurranseutsettes, men på sikt ønsker departementet konkurranse på alle tog-strekninger innenlands. Når de resterende strekningene havner på anbud, kan bli klart i oktober når statsbudsjettet for 2004 legges frem.
Forsker ved Handelshögskolan i Stockholm, Gunnar Alexandersson, mener svenske reisende ikke har merket så mye til konkurranseutsettingen av sporet.
I anbudsdokumentene vil det antagelig være opp til tog-selskapet som vinner å bestemme hvor mange steder toget skal stanse på de forskjellige strekningene. Dermed kan det på enkelte avganger bli vesentlig færre stopp.
– Selskapene kan selv avgjøre hva de mener er gunstig på de forskjellige strekningene. Vi ønsker ikke å pålegge dem å stanse like ofte som NSB gjør i dag. Hvis selskapet for eksempel ønsker ekspress-tog med få stopp mellom Oslo og Gjøvik i rush-tiden, fordi flere vil reise med tog da, er det i orden for oss, sier politisk rådgiver Alfred Bjørlo i departementet.
Konkurranse på sporet betyr ikke at flere selskap kjører tog på samme strekning, men at et selskap får rettighetene til å kjøre tog på en bestemt strekning.
1,4 milliarder kroner
I dag bruker Staten om lag 1,4 milliarder kroner på å kjøpe såkalt persontransporttjenester av NSB. Bjørlo sier det ikke er noe mål å redusere dette beløpet i fremtiden, men å begrense veksten.
– Vi ønsker oss mer tog for pengene, derfor har vi tro på konkurranse. Det vil føre til nytenkning, som igjen kan resultere i at man tilnærmer seg kundene annerledes. Dessuten får NSB noe å strekke seg etter, sier Bjørlo, som også tror togene kan bli renere og rustet opp på andre vis.
Ikke billigere
Verken politikeren eller andre tror de reisende vil merke konkurranseutsettingen med lavere priser. Bjørlo seg også for seg mulige negative konsekvenser:
– Det kan bli mer komplisert å forholde seg til flere selskap, og hvis et selskap skulle gå konkurs, kan det føre til at vilkårene deres i en periode ikke blir oppfylt. Men vi har sett på erfaringene i Danmark og Sverige for å unngå de feilene som er gjort der, sier Bjørlo.
Forbrukerinspektørene vet at flere utenlandske selskaper ønsker å konkurrere om norske spor. De må kjempe mot NSB, som ønsker å vinne kampen om alle tog-strekningene i Norge.