Legen avbryter Studier viser at leger avbryter pasienten etter 22 sekunder.
En fersk doktoravhandling gjort ved Universitetet i Oslo viser at leger er lite flinke til å fange opp pasientenes bekymring. Dermed får de ikke tak i det som kanskje er viktigst for pasienten. Dette er særlig utbredt innen kreftomsorg og allmennmedisin.
Internasjonale studier gjort av samtaler mellom lege og pasient, avslører at legen avbryter pasienten allerede etter 22 sekunder.
Bli mer tydelig!
Du må bli flinkere til å være tydelig på det som plager deg. Her er noen gode råd:
Vær presis om hva du vil ta opp med legen allerede når du bestiller time.
Skriv huskeliste.
Ta med en pårørende hvis du tror det kan bli en vanskelig time.
Du har krav på skikkelig informasjon. Spør hvis noe er komplisert.
Spør hva du selv kan gjøre.
Gynekolog Inger Øverlie sier leger ikke er så flinke i kommunikasjon fordi de er opptatt av det faglige.
Leger opptatt av det faglige
— Grunnen til at vi leger ikke er så flinke til å kommunisere er ofte at vi er så opptatt av det faglige, og vi ønsker jo å gjøre en god jobb, sier gynekolog Inger Øverlie.
Hun hevder også at de fleste leger er opptatt av at det skal være god kommunikasjon med pasientene.
— Vi ønsker jo at pasienten føler seg trygg og tatt vare på, sier Øverlie.
Kurser i kommunikasjon
Psykolog Arnstein Finset ved Medisinsk Fakultet på Universitetet i Oslo er ekspert på kommunikasjon mellom lege og pasient. Han kurser medisinerstudenter i hvordan de kan bli bedre på kommunikasjon.
Dette gjøres ved at man bruker skuespillere i rollene som pasienter. Samtalene tas opp på bånd og analyseres.
— Det viktigste pasientene har på hjertet kommer ofte i form av hint, og legene er lite flinke til å møte dette, sier han. Det kan få store følger for behandlingen, sier Finset.
Mange klagesaker om kommunikasjonssvikt
Over halvparten av klagesakene pasientombudet i Oslo, Petter Holm, får på bordet dreier seg om kommunikasjonssvikt.
Hvor viktig det er med god kommunikasjon kan pasientombudet i Oslo, Petter Holm, skrive under på. Over halvparten av de klagesakene han får på bordet har et element av kommunikasjonssvikt i seg. Ofte har mangelen på kommunikasjon ført til alvorlige skader.
Selv har han saker hvor pasienter er blitt operert uten å ha fått informasjon om hva som er skjedd under operasjonen. Det til tross for at det har blitt foretatt et langt større inngrep enn det som var forutsetningen.
I et tilfelle fikk en kvinne operert bort en eggleder uten at hun var klar over det. Hun ble heller ikke informert i etterkant. Det var kun tilfeldig at dette ble oppdaget.
Saken endte som en klagesak hos pasientombudet.
Pliktet til å informere
Men helsepersonell har en plikt på seg til å informere skikkelig, og forsikre seg om at pasienten har forstått. I tillegg kan pasienten kreve informasjon som han eller hun forstår.
Petter Holm mener at mange leger må forandre sin innstilling til sin rolle overfor pasientene. Legen skal være en faglig rådgiver, og gi informasjon. Deretter skal pasienten ta valget selv om hva slags behandling som er den riktige for ham.
— Og det stiller store krav til kommunikasjon og informasjon, sier Petter Holm.
Psykolog Arnstein Finset kurser medisinerstudenter i kommunikasjon.