Evolusjon - et fag om alt!

Charles Darwin lanserte sin evolusjonsteori om artenes opprinnelse for snart 150 år siden. Takket være moderne teknologi har faget utviklet seg til å handle om det meste.

Professorene Jarl Giske og Per Jakobsen forsker på evolusjon på Universitetet i Bergen. De har nylig gitt ut andre utgave av sin egenskrevne lærebok i faget, bare syv år etter at den første kom ut.

- Faget er i voldsom utvikling. Vi vet så mye mer om livets opprinnelse og kompleksiteten i organismene, og kan sette inn denne informasjonen i en helhet på en annen måte enn før. I evolusjonen stiller vi spørsmål om hvorfor, ikke bare hvordan. Dermed blir det en teori som er samlende og berører veldig mange fagfelt både innen biologien og humanistiske fag, sier Jakobsen.

Evolusjonsteoriens far

Darwin med sjimpanse

Nære slektninger, genetisk sett.

Foto: Julia Margaret Cameron / ©Stapleton Collection/CORBIS

Charles Darwin er mannen som lanserte evolusjonsteorien. Han skulle egentlig bli prest eller lege, som var blant samtidens mer respekterte profesjoner, men naturinteressen hans lokket ham ombord på HMS Beagles verdensomseiling i årene 1831 til 1836. Vel hjemme skulle det ta 23 år før han nærmest ble presset til å publisere sine teorier om evolusjon i bestselgeren "The Origin of Species" i 1859.

- Artenes opprinnelse må nok være en av de mest betydningsfulle bøkene i verdenslitteraturen, uansett fagfelt eller tema, mener Jarl Giske.

The fact of evolution is the backbone of biology, and biology is thus in the peculiar position of being a science founded on an improved theory, is it then a science or faith?

Charles Darwin

Hør Naturens verden om evolusjon

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)