Hopp til innhold

En av to piloter har sovnet i cockpit

Ni av ti piloter har kjent seg så slitne at de ikke burde sittet i cockpit, viser en helt ny undersøkelse.

Piloter i lufta

FBI ble med Norwegians piloter på ruten Trondheim – Oslo – Trondheim - Bodø – Tromsø – Bodø – Trondheim.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Piloter er unntatt fra Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser.

Forbrukerinspektørene har derfor brukt SurveyMonkey til å gjennomføre en spørreundersøkelse på nett, blant piloter i SAS og Norwegian om arbeidsforholdene deres.

Begge sovnet på marsjhøyde.

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

LES OGSÅ: - Uforsvarlige arbeidsforhold i luften

Uforsvarlig

389 av 1100 piloter har svart på de 14 spørsmålene.

Resultatene fra undersøkelsen viser hvilke konsekvenser pilotene mener dagens arbeidstidsbestemmelser får for deres og passasjerenes sikkerhet.

  • 70 prosent sier de opplever gjeldende arbeidstidsbestemmelser som uforsvarlige/en sikkerhetsrisiko.
  • 57 prosent sier at arbeidspress i ganske stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, i tillegg sier 19 prosent at arbeidspress i svært stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
  • Bare 11 prosent sier at de aldri har kjent seg så sliten at de ikke burde sittet i cockpit.
  • 17 prosent svarer at de ofte føler seg så slitne at de ikke burde sittet i cockpit.

LES OGSÅ: Søvnmangel er blodig alvor

Duppet av under innflygning, og kollega måtte be om landingsflaps flere ganger før jeg reagerte.

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

Dupper av

Aleksander wasland

Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund.

Foto: Rune A. hansen / NRK

Det er som regel to piloter på jobb i lufta. Det hender at de avtaler med hverandre å sove.

- At pilotene sover etter avtale er en prosedyre som er beskrevet og kalles kontrollert hvile. Denne ordningen har hjemmel i regelverket, og er en ordning man tar i bruk på lengre flyturer. På langdistanseturer har man mulighet også til å sove i seng, og man har ofte med en avløsningspilot, forklarer Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund, til NRK Forbrukerinspektørene.

Men halvparten av pilotene har sovnet i cockpit uten at det er avtalt med kollegaen.

Heldigvis gir de fleste uttrykk for at det bare har skjedd “en gang” og “sjelden”, men over to prosent sier det skjer ofte.

Pilotene sier de er slitne og trøtte, og flere enn en tredjedel av dem har opplevd hendelser, eller nesten-hendelser, fordi de eller
kollegaen deres har vært trøtt.

Åtte av ti piloter sier de har gjort feil i cockpit som direkte konsekvens av fatigue (se faktaboks).

Les også: Trøtte piloter gir dårlig sikkerhet

Lange dager

På spørsmål om hva pilotene mener er det største problemet med unntaket fra arbeidstidsbestemmelsene, svarer 75 prosent at arbeidsdagene er for lange, opp mot 13 timer eller mer.

Over halvparten sier at det er for mange arbeidshelger, over fire helger på rad i turnus.

Det er bare et spørsmål om tid før den første ulykken skjer som kan spores tilbake til noe som kan relateres til fatigue.

Anonym pilot i FBIs undersøkelse

Trass i de oppsiktsvekkende funnene i undersøkelsen, svarer 59 prosent av pilotene at de aldri har meldt seg “not fit for fight” på grunn av fatigue. 40 prosent har imidlertid gjort det “en gang” eller “sjeldent”.

Varierende arbeidsuker

Norwegian sier de skal ta synspunkter fra pilotene alvorlig.

– Flysikkerhet er jo noe av det både piloter og ledelsen i flyselskapene er aller mest opptatt av. Det er bra at pilotene er bevisst på at tretthet kan være en risiko, forteller Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian.

Han legger til at en arbeidsuke kan variere svært mye. De korteste vaktene kan være bare tre timer, mens noen dager kan være betraktelig lenger.

– Hos oss er snittlengden på en arbeidsdag vel åtte timer. Men, det er opp til enhver pilot å selv avgjøre om han er opplagt nok til å fly, og det er ingen som blir straffet for å si fra seg lange vakter. Vi har et rapporteringssystem som gjør at pilotene har plikt til å varsle om forhold som kan påvirke sikkerheten, eksempelvis tretthet, presiserer Hesthammer.

Les også: Jobber på helsa løs

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)