Piloter er unntatt fra Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser.
Forbrukerinspektørene har derfor brukt SurveyMonkey til å gjennomføre en spørreundersøkelse på nett, blant piloter i SAS og Norwegian om arbeidsforholdene deres.
- Se hele undersøkelsen her:
LES OGSÅ:
Uforsvarlig
389 av 1100 piloter har svart på de 14 spørsmålene.
Resultatene fra undersøkelsen viser hvilke konsekvenser pilotene mener dagens arbeidstidsbestemmelser får for deres og passasjerenes sikkerhet.
- 70 prosent sier de opplever gjeldende arbeidstidsbestemmelser som uforsvarlige/en sikkerhetsrisiko.
- 57 prosent sier at arbeidspress i ganske stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, i tillegg sier 19 prosent at arbeidspress i svært stor grad kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
- Bare 11 prosent sier at de aldri har kjent seg så sliten at de ikke burde sittet i cockpit.
- 17 prosent svarer at de ofte føler seg så slitne at de ikke burde sittet i cockpit.
LES OGSÅ:
Dupper av
Det er som regel to piloter på jobb i lufta. Det hender at de avtaler med hverandre å sove.
- At pilotene sover etter avtale er en prosedyre som er beskrevet og kalles kontrollert hvile. Denne ordningen har hjemmel i regelverket, og er en ordning man tar i bruk på lengre flyturer. På langdistanseturer har man mulighet også til å sove i seng, og man har ofte med en avløsningspilot, forklarer Aleksander Wasland, nestleder i Norsk flygerforbund, til NRK Forbrukerinspektørene.
Men halvparten av pilotene har sovnet i cockpit uten at det er avtalt med kollegaen.
Heldigvis gir de fleste uttrykk for at det bare har skjedd “en gang” og “sjelden”, men over to prosent sier det skjer ofte.
Pilotene sier de er slitne og trøtte, og flere enn en tredjedel av dem har opplevd hendelser, eller nesten-hendelser, fordi de eller
kollegaen deres har vært trøtt.
Åtte av ti piloter sier de har gjort feil i cockpit som direkte konsekvens av fatigue (se faktaboks).
Les også:
Lange dager
På spørsmål om hva pilotene mener er det største problemet med unntaket fra arbeidstidsbestemmelsene, svarer 75 prosent at arbeidsdagene er for lange, opp mot 13 timer eller mer.
Over halvparten sier at det er for mange arbeidshelger, over fire helger på rad i turnus.
Trass i de oppsiktsvekkende funnene i undersøkelsen, svarer 59 prosent av pilotene at de aldri har meldt seg “not fit for fight” på grunn av fatigue. 40 prosent har imidlertid gjort det “en gang” eller “sjeldent”.
Varierende arbeidsuker
Norwegian sier de skal ta synspunkter fra pilotene alvorlig.
– Flysikkerhet er jo noe av det både piloter og ledelsen i flyselskapene er aller mest opptatt av. Det er bra at pilotene er bevisst på at tretthet kan være en risiko, forteller Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian.
Han legger til at en arbeidsuke kan variere svært mye. De korteste vaktene kan være bare tre timer, mens noen dager kan være betraktelig lenger.
– Hos oss er snittlengden på en arbeidsdag vel åtte timer. Men, det er opp til enhver pilot å selv avgjøre om han er opplagt nok til å fly, og det er ingen som blir straffet for å si fra seg lange vakter. Vi har et rapporteringssystem som gjør at pilotene har plikt til å varsle om forhold som kan påvirke sikkerheten, eksempelvis tretthet, presiserer Hesthammer.
Les også: