– Da jeg studerte i USA for et par år siden handlet jeg langt flere blader og magasiner enn jeg gjør i dag, sier Carine Zeier.
Hun er en av dem som liker å handle utenlandske mote - og businessblader på Narvesen.
Tredoblet pris
– I USA kostet gjerne de internasjonale motebladene rundt 20 norske kroner, mens jeg her i landet må betale om lag 60 kroner og av og til opp mot hundrelappen for de samme bladene. Det er dyrt, det er en tredobling av prisen. Jeg synes det er rart, og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor det er slik, sier Carine.
Dette bladet har en veiledende pris på 48 kroner, men selges for 84.
Noen av de utenlandske magasinene som selges i Norge har i tillegg trykket en veiledende pris for hva bladet deres skal koste i land som Sverige, Danmark og Norge.
Eksempelvis har bladet «American Photo» oppgitt en veiledende utsalgspris på 48 NOK, men prisen for bladet hos Narvesen er 84 kroner.
Monopol
Avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Lasse Fridstrøm, sier til Forbrukerinspektørene at høye utsalgspriser på et produkt generelt tyder på at det er liten konkurranse på dette produktet i markedet, i værste fall en monopoltilstand.
– I dette tilfellet mener jeg det er en kombinasjon av to faktorer som fører til de høye utsalgsprisene på utenlandske blader; tilnærmet monopol i importleddet, samt at det er høye kostnader forbundet til distribusjonen av disse bladene i Norge.
Det er selskapet «Interpress Norge AS», som leverer de utenlandske bladene til Narvesen. Selskapet eies av Reitangruppen, som også eier Narvesen, 7 – Eleven, Rema 1000 og svenske Pressbyrån.
– Vi tar det markedet tåler
«Interpress» er den dominerende distributøren av utenlandske magasiner på det norske markedet, de distribuerer 1200 utenlandske titler til 4000 forhandlere.
I løpet av de siste to årene kan de skilte med et overskudd på 50 millioner kroner. Markedssjefen i Interpress, Gunnar Farstad, forklarer den høye utsalgsprisen på de utenlandske bladene med at import og distribusjon av bladene skal igjennom mange ledd, og at dette er kostbart.
Farstad vil ikke svare på hvor stor avanse «Interpress» sitter igjen med for hvert blad de selger i Norge. Det er en forretningshemmelighet som jeg ikke vil dele med norske folk.
– Vi tar den prisen markedet tåler, sier han.
Mote i sør, porno i nord
Dette markedet er lukrativt, for siden 1990-tallet har nordmenn kjøpt stadig flere utenlandske nisjemagasiner og trenden er klar; folk i Oslo kjøper mote, interiør - og datablader, trøndere kjøper bilblader, mens innbyggere i Finnmark og Troms kjøper flest erotiske blader fra utlandet.
For tiden har Narvesen en massiv tre uker lang kampanje hvor de reklamerer med 25 prosent avslag på utenlandske magasiner, men denne tilbudsprisen hadde kanskje vært mer riktig å ha som fastpris, sier Carine Zeier, når man ser nærmere på hva bladene opprinnelig koster i utgiverlandet.
Abonnér i stedet!
Bladene koster gjerne opprinnelig mellom 20 til 30 kroner, mens prisene i Norge gjerne ligger opp mot hundrelappen.
— Når de kan selge bladene for 25 prosent lavere pris, så tjener de vel fortsatt penger regner jeg med, sier Carine. Så dette er vel kanskje en pris de kunne ha operert med fast.
Det man som forbruker kan gjøre er å gå utenom denne distributøren som har tilnærmet monopol i importleddet, ved å abonnere på blader direkte fra utgiverlandet, det vil være lønnsomt hvis det er et blad du kjøper ofte, sier Lasse Fridstrøm i Konkurransetilsynet.