Hopp til innhold

Derfor er folk frekke på Finn.no

Hvorfor svarer ikke kjøper på meldingene? Hadde ikke vi en avtale? Markedsprofessor forklarer hvorfor vi har dårligere folkeskikk når vi handler brukt på nett.

Finn.no si startside

Hvorfor virker det som at noen mennesker rett og slett ikke eier folkeskikk når det kommer til privat kjøp og salg på nett?

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Du har kanskje opplevd det.

Du legger ut en annonse og får melding fra en som er interessert. Dere tekster frem og tilbake. Men så hører du aldri noe fra dem igjen.

Kjøpere som trekker seg, selgere som selger til noen andre etter at dere har blitt enige, eller frustrasjonen når noen ikke møter opp til avtalt tid.

Her er noen eksempler fra våre lesere:

To personer chatter på finn.no. Den ene personen slutter plutselig å svare på emldinger

Folk som slutter å svare på meldinger

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer diskuterer salg om en TV-benk. Kjøper trekker seg.

Kjøpere som plutselig ombestemmer seg

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer avtaler henting av vaskemaskin.

Kjøpere som ikke møter opp til avtalt tidspunkt og heller ikke gir beskjed i forkant.

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer diskuterer et salg av klær.

Selgere som selger varen til noen andre etter at dere har gjort en avtale.

To personer sender meldinger ang. en visning. Den andre slutter å svare.

Folk som slutter å svare etter å ha vist interesse.

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer diskuterer salg av et spisebord.

Kjøpere som ombestemmer seg etter å ha avtalt hentetidspunkt og pris

Hvorfor er det noen som ikke eier folkeskikk når det kommer til privat kjøp og salg på nett?

– Dette fenomenet går rett i kjernen av menneskets psykologi, sier Luk Warlop, markedsprofessor ved Handelshøyskolen BI.

Mindre skyldfølelse

På nettmarkedsplasser kommuniserer man skriftlig. Ikke alle har profilbilde og noen er anonyme.

– Man snakker ikke ansikt til ansikt og avstanden blir større. Da føles ikke den andre personen ut som en like «ekte» person. Derfor føler du deg også mindre skyldig hvis du bryter en avtale, sier Warlop.

Ser etter ting på finn.no

Terskelen for å bryte avtaler med noen du kun kommuniserer på nett, er lavere, mener markedsprofessor Luk Warlop.

Foto: Erlend Andersen Koppergård / NRK

Det handler ikke om hvorvidt du er et godt eller et dårlig menneske.

– Noen er mer ansvarlige av natur eller oppvekst. Men vi blir alle litt dårligere mennesker hvis den psykologiske avstanden blir stor, sier han.

En annen forklaring er at mange bare vil kikke. Mellom 60 - 80 prosent avbryter en netthandel når de må betale for varen, viser internasjonale undersøkelser.

– For å få mer informasjon, må du late som at du er villige til å kjøpe. Og siden du ikke føler ansvar for den som selger, så sier du kanskje ikke fra når du finner ut at du ikke vil kjøpe likevel, sier Warlop.

Rett til erstatning

Selv om folk har en grunn til å oppføre seg «uansvarlig», så er ikke alt lov. Ifølge kjøpsloven må tre ting være på plass for en avtale skal være juridisk bindende.

Forbrukeradvokat Ola Fæhn forklarer:

1. Pris: – Er det ikke enighet om prisen, kan man som regel ikke anse at en avtale er bindende.

2. Overlevering og tidspunkt: – Dette bør være på plass, men noen ganger vil avtalen være bindende, kun basert på enighet om pris.

3. Aksept: – Kjøper kan ikke trekke tilbake et tilbud dersom selger har akseptert. Eller omvendt. Da er man juridisk forpliktet til å gjennomføre.

Hva regnes egentlig som et avtalebrudd?

Forbrukeradvokaten har vurdert ekte scenarioer.Ta testen og finn ut!

1/3 Er dette et avtalebrudd?

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer diskuterer et salg av klær.
Illustrasjon: Privat

Selger og kjøper har blitt enige om pris og avtaler tidspunkt for overlevering. Så får kjøper beskjed om at selger har solgt den til noen andre.

2/3 Er dette et avtalebrudd?

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer diskuterer salg av et spisebord.
Foto: Privat

Selger og kjøper avtaler pris og blir enige om henting. Men så trekker kjøper seg før avtalt henting.

3/3 Er dette avtalebrudd?

En skjermdump av en meldingstråd hvor to personer avtaler henting av vaskemaskin.
Foto: Privat

Selger og kjøper avtaler pris og blir enige om henting. Men så dukker kjøper ikke opp til avtalt tid og svarer heller ikke på meldinger.

Ditt resultat

Du må svare på alle spørsmålene først.

– Du kan bli utestengt

Geir Petter Gjefsen er sikkerhetssjef og leder for Forbrukertrygghetsavdelingen i FINN

Finn.no har egne retningslinjer for sine brukere. Gjefsen oppfordrer alle som opplever noe uønsket, å ta kontakt via annonsen eller ved å sende en e-post til Finn.no.

Foto: FINN.no

– Får vi mange klager på samme bruker, tar vi en vurdering internt om vi skal utestenge personen, sier Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet i Finn.no.

Han synes det er« uheldig at noen ikke klarer å oppføre seg».

– Men det skal sies at de fleste handlene går veldig fint for seg, sier Gjefsen.

Mulig han har et poeng. Her er hyggelige eksempler fra leserne:

Hyggelig interaksjon mellom to brukere på Finn.no
Hyggelig interaksjon mellom to brukere på bruktklær-appen Tise
Hyggelig interaksjon mellom to brukere på bruktklær-appen Tise
Hyggelig interaksjon mellom to brukere på bruktklær-appen Tise
Hyggelig prat mellom to brukere på Finn.no

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)