1) Hoem leser sønnens norskbok – skjønner ingenting
Litteraturkritiker i NRK, Knut Hoem, setter seg ned og leser norskpensumboka til sønnen i 8. klasse.
Sønnen synes plutselig norskfaget er kjedelig. I det Hoem omtaler som en «abstrakt begrepsjungel med innholdstomme vendinger» finner han «kjeltringen»; pensumboka «Kontekst» utgitt av Gyldendal Undervisning.
Hoem er mannen som slapp norskfagbomben – ytringen Norskpensum på villspor.
- Les ytringen: Norskpensum på villspor
Reaksjonene på Twitter lot ikke vente på seg:
2) Hoem vs. Gyldendal
Litt senere samme dag satte Hoem seg i Dagsnytt atten-studioet på Marienlyst.
Konstituert forlagssjef i Gyldendal Undervisning, Alexander Henriksen, mente Hoems kritikk var lite begrunnet da litteraturkritikeren kun hadde tatt utgangspunkt i én av fire norskbøker for ungdomstrinnet.
Men det var bare denne ene boken sønnen hadde på skolen, svarte Hoem. Flerbindsverket til Gyldendal hadde antakelig ikke skolen råd til å kjøpe inn.
Forfatteren av boka (og ungdomsskolelærer), Kathinka Blichfeldt, mente det samme som Henriksen. Hun forklarte til Kulturnytt at hun hadde fått mange positive tilbakemeldinger:
– Vi setter pris på tilbakemeldinger, men vil understreke at Hoem bare har sett på en del av verket.
- Les også: Forfatteren: – Boka er godt mottatt
Innboksen til Hoem fylte seg etter hvert opp med e-poster fra lærere og foreldre. Flere kunne fortelle at de heller ikke skjønte hva som stod i lærerbøkene.
3) Skivebom?
Men var det egentlig boka som var problemet?
Dagen etter Hoems litterære grilling av pensumboka svarte lærer Assad Nasir med replikken Hva skal norsk være?.
Nasir mente kritikken til Hoem var adressert feil – det var læreplanen det var noe galt med.
«Man skal presentere norskfaget og tverrfaglige emner med relevant terminologi».
Gir denne setningen hentet fra læreplanen i norsk på ungdomstrinnet noe mening? Nei, mener Hoem og skrev ytringen «Læreplan uten innhold», som kan oppsummeres slik:
Andre medier fulgte også striden. Hoem møtte motbør i blant annet Morgenbladet:
Mens en lærer ikke visste om hun skulle klappe i hendene eller dunke hodet i pulten i Klassekampen: «Klapp, klapp for interessen og dunk, dunk for konklusjonen», skrev hun.
4) Mer motbør
Det var ikke læreplanen eller boka, men Hoem som var på villspor, mente en norsklærertrio fra Hartvig Nissen videregående skole i Oslo.
De svarte Knut Hoem i replikken «Litteraturkritiker på villspor»:
5) Møtes i debatt
Knut Hoems siste kronikk i saken, «Vitaminitilførsel i norsk», ble publisert denne uken og handler om hvordan man kan sprite opp norskfaget.
Onsdag møttes de, kritiker Knut Hoem og lærere, elever og norskfagets øverste sjef, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Sammen skulle de prøve å besvare spørsmålet; hva er galt med norskfaget?