Hopp til innhold

Forfatteren: – Boka er godt mottatt

Litteraturanmelder mener prisvinnende norskbok dreper leselysten. Forfatteren av boka avviser kritikken, og sier de bare forbereder elevene på yrkeslivet.

Bokomslag av norsklærebøker i Kontekst-serien

SKAPER SPLID: Pensumbøkene i norsk for ungdomsskolen.

Foto: Gyldendal Undervisning

Da jeg leste min sønns norskbok, forstod jeg hvorfor han ikke likte norskfaget, skriver litteraturanmelder Knut Hoem i en kronikk på NRK Ytring, om boka «Kontekst», som fikk Brageprisen i kategorien Åpen klasse i 2006.

Knut Hoem

KRITISERER: Knut Hoem er kritisk til pensumboka i norsk som sønnen hans har fått.

Foto: NRK

Her kaller Hoem språket i boka for «byråkratspråk for ungdomsskolen», og beskriver hvordan den ellers så leseglade sønnen plutselig syntes at norsk var et kjedelig fag.

​Litteraturanmelderen synes det er rart at det ikke er nok å være opptatt av lesing på ungdomsskolen. For boka peker på at man må være strategisk når man leser. Han er kritisk til at elever oppfordres til å tenke strategisk når de leser, skumlese og ta tiden på seg selv.

Les også: Norskpensum på villspor

– Kjedelig norskfag

Forfatterne står på sitt, og forsvarer boka. De mener Hoem har lest for lite i den når han uttaler seg.

– Vi setter pris på tilbakemeldinger, men vil understreke at Hoem bare har sett på en del av verket. Læreplanen er delt i to, hvor en del handler om ferdigheter og teori og den andre består av kulturbygging og identitet, sier konstituert forlagsdirektør for undervisning, Alexander Henriksen.

Forfatteren, Kathinka Blichfeldt, er selv rektor ved en ungdomsskole har reist landet rundt og presentert boka. Hun har fått mange positive tilbakemeldinger, forteller hun.

– Vi har bare lagt til rette for det læreplanen krever i denne læreboka, sier Kathinka Blichfeldt.

– Boka er godt mottatt. Vi prøver å legge til rette for det som er viktig i arbeidslivet, fortsetter hun. Og muntlig kommunikasjon som det første kapittelet handler om, er viktig for elevene.

Kritisk til boka

Knut Hoem er kritisk til at det første kapittelet handler nettopp om muntlig kommunikasjon, og ikke om litteratur.

– Å lære ungene å bli foredragsholdere er blitt så vesentlig at de får det presentert først i sin lærebok i norsk, mener han.

I innlegget på NRK Ytring skriver han også at sønnen hadde alle gode utgangspunkt for å elske norskfaget.

«Hvordan kunne det ha seg? Var han ikke født i en bokhylle? Lå han ikke på sofaen så lang som han etter hvert hadde blitt og slukte bøker? Dessuten likte han jo læreren. Det skortet altså ikke på hverken evne eller lærer – hvorfor var da faget så kjedelig?»

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka