Hopp til innhold

Flere kokker – mindre søl?

Er du lei av kokkeprogrammer? Da bør du holde deg unna TV i tiden fremover.

Tre kokker

Stjernekokkene og TV-personlighetene Anthony Bourdain (t.v), Nigella Lawson og Gordon Ramsey er tilbake på TV-skjermen med nye konsepter i tida framover.

Foto: Scanpix/NTB

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Verdens største TV-messe MIPCOM er i gang igjen i Cannes. Mandag ble de største, nye trendene presentert for publikum.

Det siste året har man sett en klar kose-tendens i TV-bransjen – de harde tidene verden opplever fører til at sosialt engasjement, kos og «virkelige følelser» gjør seg gjeldende som aldri før på TV. Tanken er at har du det hardt i virkeligheten, så skal TV være et slags tilfluktssted, der du kan senke skuldrene, smile godt og kanskje felle en liten tåre.

Get me out of here!

Det synes ikke som om publikum har fått nok av kose-TV foreløpig. Fellestema for programmene og konseptene som ble presentert for bransjen mandag var nemlig «GMOOH – Get Me Out Of Here».

– Programmene skal hjelpe publikum bort fra sin depresjon, sitt kjipe, grå liv, sin jobb eller stedet de bor på, forklarte Virginia Mouseler, som ledet visningen.

Samtidig ser man også at finanskrisen begynner å prege tilfanget av nyvinning og kreativitet. For når det går dårlig med økonomien, blir kringkasterne redde for å ta store sjanser og satse på nye ting. Dermed velger mange heller å reprodusere gamle konsepter eller lage nye versjoner av kjente konsepter.

Få en ny jobb eller nytt liv på TV

Kose-TV handler også om sosialt engasjement. Og mange av de nye TV-formatene rundt om i verden tar sikte på å gi folk jobb eller en ny sjanse i livet.

Dette løses på mange måter: i jobbintervjuet til drømmejobben der du ikke vet at du faktisk deltar i et intervju, serien der en gjeng arbeidsløse briter skal få et hotell opp og stå (med hjelp av Gordon Ramsey og et par kjendiser, selvfølgelig) eller «The Takeover» – der de ansatte i et konkurstruet firma sender sjefen på ferie, og prøver å få bedriften på fote igjen mens han er borte.

Blant de mer kuriøse seriene i samme sjanger er «Show Me The Money», der de ansatte i en bedrift må avsløre hvor mye de tjener for hverandre, og så i fellesskap bli enige om hvor mye de forskjellige fortjener å få i lønn. Slikt blir det krangling av, men noe overraskende også vennskap og solidaritet av, samt de obligatoriske tårene.

Mat er vårt nye opium

The Voice på MIPCOM

«The Voice» er fortsatt populært, men kommer nå også i en egen kokkeversjon.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Matprogramtrenden har vært over oss en stund, og den har på langt nær gitt seg ennå.

Over hele verden lages det matprogrammer i utallige varianter. Flere av disse har tatt konsepter vi kjenner godt fra før av, og tilført programmet en ny vri i form av en kokkehatt.

Hva syns du for eksempel om «The Taste» – matlagingens versjon av «The Voice»? Her skal fire stjernekokk-mentorer i blinde velge seg ut hvert sitt lag av fire kokker, kun basert på å ha smakt en bit av hver kokks rett. De skal så coache dem og forberede kokkelagene for forskjellige utfordringer, og så gjelder vanlig eliminering til vi står igjen med en vinnerkokk.

I «Britains best bakery» blanders kokkeserie med lokalsamfunnsengasjement, kose-TV og ja da, det blir noen tårer her også. Bakeriene skal være lokale, familiedrevne og uavhengige, og dermed kan du ikke unngå å bli glad i konditor-bestemor som slåss for å vinne mens hele nabolaget står og heier.

Kjendiser selger fortsatt

TV-programmet Celebrity Splash

Når kjendisene våre allerede har sunget, danset, vært på øde øyer og konkurrert om å lage mat – hva kan de da konkurrere i? Svaret er stuping.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Og selv om det blir mye fokus på landsbygda, på de ulykkelige og fattige, så får vi gjensyn med våre kjæreste kjendiser også. Årets tilsynelatende største hit i den sjangeren er «Celebrity Splash».

For når kjendisene våre allerede har sunget, danset, vært på øde øyer og konkurrert om å lage mat – hva kan de da konkurrere i? Svaret er stuping.

Serien byr på mange mageplask, men er selv på vei til å bli en stor internasjonal suksess.

Kulturstrøm

  • Endrar på Taylor Swift-billettar i Sverige

    Ticketmaster gjer endringar på billettane som er selde til konsertane Taylor Swift skal halde i Stockholm neste veke, melder Expressen.

    Dei rundt 200.000 selde billettane var personlege. Det vil seie at den som kjøpte billettane, også var den som måtte bruke dei i dåra.

    Ordninga fekk kritikk, og no har Ticketmaster snudd.

    – Arrangøren har fjerna den tidlegare regelen for å gjere det enklare for fansen å bruke billettane sine, skriv dei ein e-post til kjøparane.

    Taylor Swift opptrer i en rosa paljettdrakt på Monumental stadium på Eras Tour-konserten i Buenos Aires i Argentina i november i 2023.
    Foto: Natacha Pisarenko / AP
  • Det kan bli streik under filmfestivalen i Cannes

    Ei veke før filmfestivalen i Cannes startar, kan det bli streik i filmbyen, skriv NTB,

    Rundt 100 personar, blant dei kinomaskinistar, billettseljarar og pressekontaktar, protesterer mot lønns- og arbeidsvilkår.

    Dei seier at dei ikkje ønsker å sette festivalen i fare, men få merksemd rundt spørsmål dei har prøvd å løfte fram i lang tid.