NRK Meny
Normal

Youtube tar opp kampen med europeiske TV-kanaler

Nå kan du se europeiske tv-programmer på Youtube.

Logoen til YouTube

Youtube har i dag over 800 millioner unike brukere som ser fire milliarder timer video per måned.

Foto: HO / AFP

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Videonettstedet Youtube offentliggjorde mandag at de har inngått samarbeid med de flere av de største produksjonsselskapene i Europa, og lanserte samtidig over 60 nye kanaler.

Youtube utvider med dette sin satsing på såkalt «original programming», der de viser frem innhold laget av store produksjonsselskaper, eksklusivt for Youtube.

«Original programming» ble for første gang lansert i USA i fjor, da rundt 100 produksjonsselskaper fikk egne kanaler på Youtube, og Warner Bros blant annet lanserte serien «H+», en serie som er laget eksklusivt for Youtube der en ny episode slippes en gang i uken. De forskjellige episodene av «H+» har blitt vist nesten 5,4 millioner ganger så langt.

– Lønnsomt å være på Youtube

Robert Kyncl, innholdssjef hos Youtube og Google

Robert Kyncl, visepresident og innholdssjef hos Youtube og Google.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Under en konferanse på tv-messen MIPCOM i Cannes mandag, fortalte Robert Kyncl, innholdssjef for Google og Youtube, at samme type samarbeid nå er inngått i Europa.

Flere av de ledende aktørene i tv-bransjen som BBC, londonbaserte Freemantle Media og nederlandske Endemol har alle signert avtaler med nettstedet.

– Skal du holde følge med bransjen, må du være på Youtube, sa en tydelig stolt Kyncl, da han talte til tv-bransjen under dagens foredrag.

– Vi gjør det bra fordi publikum selv velger om de vil se reklamen eller ikke. Det gjør at annonsørene også betaler mer for å ha den der – i dag får de like mye igjen for antall seere i timen hos oss som hos kabel-tv, forklarte han.

Stor investering

Som hos de amerikanske kanalene, vil også de nye europeiske kanalene tilby en blanding av kjendisstoff, nisjeprogrammer og allerede kjente serier.

Blant de britiske kanalene finner vi blant annet Guinness Rekorder, OMG og Jamie Olivers matkanal. Andre kanaler varierer fra programmer om drum and bass (Mixmag TV), til barnehold (Netmums) og sminketips, mote, kongelige med mer, melder CBC News.

Hvilke følger dette får for tv-bransjen er fortsatt tidlig å si noe sikkert om. Men når innholdet ikke bare er seerskapt, men også laget av de store produksjonsselskapene, spiser Youtube seg innpå tv-markedet. Samtidig ser også tv-kanalene verdien av å være på Youtube - for å bygge opp merkevaren sin samt å nå de vanskelige aldersgruppene som ikke er like lojale tv-seere som tidligere generasjoner.

Prisen Youtube betaler for samarbeidene er ikke kjent. Associated Press (AP) har tidligere skrevet at Youtube måtte ut med nærmere 100 millioner dollar i produksjonskostnader da de lanserte de amerikanske kanalene i fjor.