- At en arkitekt nå hevder å kunne pusse opp Nasjonalgalleriet til halv pris, får ingen betydning, sier statssekretær i Kulturdepartementet, Hallvard Ingebrigtsen til NRK.
Eksperter hevder at beslutningen om å samle Nasjonalmuseet i et nybygg på Vestbanen i Oslo bygger på uriktig økonomisk grunnlag. Regjeringens kalkyler har vært kritisert for å være alt for vage fordi de har et slingringsmonn på 45 % for oppussing av Nasjonalgalleriet.
Les også:
- Et bestillingsverk
Arkitekt Fredrik Torp, som tegnet det forrige vinnerutkastet til oppgradringen av Nasjonalgalleriet sammen med Tejle Torp Åsen, tilbød seg i NRK Kulturnytt i forrige uke å gjøre jobben for halvparten av prisen.
- Når man kommer opp med en sum på 79 000 kroner per kvadratmeter i rehabiliteringskostnader, så tror ikke jeg et øyeblikk på det. Jeg vil karakterisere dette som et bestillingsverk, sier Torp.
- Beste alternativet
Regjeringen kommer ikke til å ta hensyn til Torps tilbud, ifølge statssekretær i Kulturdepartementet, Hallvard Ingebrigtsen.
- Vi kommer til å legge til grunn at det er en helhetlig løsning vi er på jakt etter, og da har vi valgt Vestbanen som er det beste alternativet, sier Ingebrigtsen
- Uavhengig av hva kalkylene vil si?
- Ja, vi har funnet ut av Vestbanen er billigere enn Tullinnløkka totalt sett, sier Ingebrigtsen.
Brudeferden i Hardanger kan bli flyttet til brygga.
Foto: NasjonalmuseetNasjonalgalleriet i Oslo som av mange blir oppfattet som et nasjonalt ikon skal altså fraflyttes dersom regjeringen får det som den vil. Regjeringens vedtak om å flytte kunsten ut og over til et nybygg på Vestbanetomten sammen med Samtidskunstmuseet og design møter stadig større motstand.
Les også:
Les også:
Les også: