Hopp til innhold
Anmeldelse

Sjalusi og fantasi fra Stai

Jakob og Neikob-forfatter Kari Stai treffer blink også når hun lager bok for litt større barn. Forbudte følelser er med fremdeles.

Forfatterportrett

Kari Stais bøker om Jakob og Neikob er blitt klassikere. Årets bok fortjener også oppmerksomhet. Den er myntet på barn fra 6 til 9 år.

Foto: Benedikte Skarvik / Samlaget

  • TITTEL: Tankespinn
  • FORFATTER: Kari Stai
  • FORLAG: Samlaget

Samlaget er i støtet med barnebøker denne høsten. Ikke før har forlaget lansert den nye boken til Maria Parr, « Keeperen og havet », så er Kari Stai klar med «Tankespinn», en bok som på linje med Parrs holder den høye standarden til forlaget i hevd.

Begge bøkene skildrer den forvirrede følelsen av sjalusi når ens bestevenn plutselig heller vil være sammen med noen andre. For øvrig er de svært forskjellige. «Keeperen og havet» er en roman på over 200 sider myntet på barn som kan lese selv. «Tankespinn» er en bildebok, som riktignok har mer tekst enn Jakob og Neikob-bøkene, men som har sin absolutte styrke i Stais gjennomtenkte og vare illustrasjoner.

Der Parr fortsetter med fart og spenning, men også gir rom for refleksjon rundt identitet og vennskap under all dramatikken, er det ensomhetsfølelsen og sorgen over kanskje å miste vennskapet som kommer i første rekke hos Stai.

Bokomslag, Tegning av lys jente med tomt ansikt

Tankene kverner seg sammen til en vond knute i Adas hode når hun føler seg sviktet av bestevennen sin.

Å miste en venn

Ada og Rolf er bestevenner. I alle år har de reist sammen i fantasien, lekt seg til fjerne planeter og skumle steder. Nå vil Rolf heller være sammen med Vilde, den nye jenta i nabolaget som har egen trampoline. Her kan det bli ekte fart og moro!

Da knyter det seg i magen til Ada. Vil ikke Rolf lenger være med på turene ut i verdensrommet? Vil han ikke lenger ta imot hennes dikt og fortellinger, der alt kan bli som de selv vil?

Sorgen går på identitetsfølelsen løs. Ada vil ikke bli venn med Vilde. For å holde på Rolfs vennskap stjeler hun penger av moren, så hun kan overgå alle i en flott bursdagspresang til sin beste venn. Men angeren innhenter henne. Hodet til Ada blir så tungt, så tungt. Til slutt greier hun ikke løfte det fra bakken. Etter en oppklarende samtale med Mamma – Å, så godt det gjør å få snakket med noen! – bruker Ada den altoppslukende oppfinnsomheten sin til å lage verdens beste presang: Flere fortellinger, mer fantasi, og lykkeligvis for alle, kan verken Vilde eller Rolf få nok av Adas fascinerende fiksjon.

Flotte, gjennomførte bilder

Omslagsbildet til «Tankepsinn» viser en liten jente med tomt ansikt. Øyne, nese og munn ligger på bordet. Har hun mistet seg selv? Blar vi opp til innbretten, ser vi nærmest et grått tapetmønster, der (fantasiens) frie vinger og svevende skyer konkurrerer med tunge gråstein og samvittighetens knudrete knuter. Kari Stai, som står bak både bilder og tekst, er gjennomført fra start til slutt.

Illustrasjonene fyller alle venstresidene i boken og er holdt i en skraverende fargeblyant-teknikk. Borte er de mettede flatene og geometriske figurene som motpolene Jakob og Neikob var formet av. Den nesten gjennomsiktige stilen gir et luftig og svevende preg, og er det ikke nettopp svev Ada ønsker seg, både i faktisk og overført betydning?

Bilder og tekst har mange lag og referanser:

Stai lar den blodrøde solnedgangen i Munchs maleri Skrik på stueveggen strekke seg ut over bilderammene som et frempek til øyeblikket da Ada litt senere i fortellingen, full av angst og uro, ser ut som en levende Skrik-kopi selv.

Boken rommer mange fine detaljer som dette, fra det første oppslaget, der Ada er fremstilt som en fugl i bur, stengt inne i sitt eget hode, til det avsluttende nattbildet, der månen strekker seg inn gjennom vinduet på Adas soverom og spinner drømmer i Adas hode.

«Tankespinn» byr på scener som er gjenkjennelige både for voksne og barn. Om boken ikke har en tyngende moral, viser den med stor trygghet at bekymringer blir mindre ved å dele dem med noen. Og visst er det mulig å dele venner!

Man kan dessuten være venner om man ikke vil det samme alltid, heller.

  • Flere anmeldelser fra NRK:
Kors på halsen

«Kors på halsen. Sannheten om Sylvi Listhaug» av Mathias Fischer: Mathias Fischer forteller nyttig og underholdende om hvordan Sylvi Listhaug erobret sine maktposisjoner, på tross av at hun ikke er verdens beste nettverksbygger.

Herbjørg Wassmos "Den som ser"

«Den som ser» av Herbjørg Wassmo: 20 år etter det alle trudde var slutten på ein trilogi, kjem Wassmo med eit fjerde bind om Dina, hennar liv og tid. Halslaus gjerning; slikt kan gå skikkeleg gale. Men her skjer det motsette, i «Den som ser» overgår Wassmo seg sjølv. Dette er kort og godt stor litteratur.

Bokforside, jente på stranden
Foto: Samlaget

«Den dunkle dottera» av Elena Ferrante: Elena Ferrantes nye bok på norsk er en thriller. Hovedfortellingen kan synes banal, men romanen inneholder de samme store spørsmålene som foldet seg ut i Napoli-kvartetten.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters