Hopp til innhold

Dannelsesreise på liv og død

ANMELDELSE: Fra Saddams Irak til Ernas Norge, avstanden har vært stor, og reisen strabasiøs. Men Walid al-Kubaisi har maktet den, og har evne og vilje til å skrive den ned.

Walid al-Kubaisi

«Blekk og Blod» er skrevet på nynorsk, noe som pussig nok passer svært godt. Walid al-Kubaisi (bildet) har et enkelt og effektivt språk, det er konkret og beskrivende, med brå utbrudd av patos og voldsomme følelser.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

  • FORFATTER: Walid al-Kubaisi
  • TITTEL: «Blekk og blod – ei familiekrønike frå Midtausten og Noreg»
  • FORLAG: Dreyer

«Blekk og blod» er blant annet en selvbiografi, som får meg til å tenke på hva som er kjernen i et menneske. Walid al-Kubaisi er kjent som en skarp samfunnsdebattant med tydelige synspunkter på islam og integrasjon, en opplysningens skribent, med utdannelse som sivilingeniør.

Blekk og blod

I «Blekk og Blod» vil leseren finne diskusjoner av – og motforestillinger mot – religiøse og kulturelle praksiser i araberverden. Under kritikken fornemmer man likevel en sterk kjærligheten til menneskene i dette området av verden.

Under dette finnes det andre lag i personligheten hans, lag som tilhører hans forhistorie. For han er fortsatt araber, muslim, iraker. Og aller dypest stikker kanskje tilhørigheten til familien og stammen.

Jeg tror vi kan slå fast at al-Kubaisi på arabisk betyr: fra Kubaisa. Dette området blir beskrevet som en oase i ørkenen vest i Irak, berømt for en kilde med vann som stadig skifter farge. Og folket som bor her er Walid al-Kubaisis folk. Fortsatt må forfatteren hver kveld søke opp Kubaisa på Google Earth, for å få se oasen han og hans forfedre kommer fra.

Stammens fall

al-Kubaisi forteller overdådig om stammens store mann, hans oldefar, stamfaren som giftet seg med totalt ni kvinner og var en opplyst og respektert mann. Etter denne nærmest mytologiske skapelseshistorien etablerer kubaisiene seg som en reell maktfaktor i Irak, som en slekt å regne med.

Vendepunktet for den fremgangsrike Kubaisa-stammen ble en mann ved navn Saddam Hussein.

Walid beskriver hvordan han møter den store mannen, nasjonalhelten, halvguden, og blir fylt av ærefrykt. Få uker etterpå iverksetter Saddam systematiske utrenskninger mot kubaisiene, etter mislykkete planer om statskupp. Flere hundre av stammen ble henrettet, og unge Walid måtte flykte ut av landet.

Flyktningens spor

Til Norge kommer ikke Walid al-Kubaisi direkte fra Irak, i stedet blir det lange år som flyktning i Midtøsten. Dette fremstår som de verste årene i hans liv, med voldsomme, nesten utrolige hendelser. Han er innom PLO og en Koran-skole, men kommer seg fort ut igjen, ikke minst fordi de begge steder vil ha ham til å delta i selvmordsaksjoner. Som Dostojevskij blir han utsatt for en imitert henrettelse.

Når Walid endelig kommer til Norge i 1986, forandrer temperaturen seg i fortellingen betraktelig. Her er det mest små irritasjoner og misforståelser, som stadig minner immigrantene på at de er i ukjent terreng. Skamfølelsen over tapet av status er likevel betydelig.

Blekket i tittelen står for skrivingen og tenkningen, det intellektuelle, litterære arbeidet. På samme måte representerer blodet kampen og krigen, som al-Kubaisi har flyktet fra, men også slekten og familien han savner så intenst.

Knapt og emosjonelt

«Blekk og Blod» er skrevet på nynorsk, noe som pussig nok passer svært godt. Walid al-Kubaisi har et enkelt og effektivt språk, det er konkret og beskrivende, med brå utbrudd av patos og voldsomme følelser. Man merker rester av et annet stilideal, med rike, blomstrende sammenligninger, og plutselige appeller til en gud.

Det er bra, fordi det sier noe om mannen, og om kulturen han kommer fra. Walid al-Kubaisis historie er ikke en som tjener på å bli fremført på aerodynamisk riksmål.

Leseren vil finne diskusjoner av – og motforestillinger mot – religiøse og kulturelle praksiser i araberverden. Under kritikken fornemmer man likevel en sterk kjærligheten til menneskene i dette området av verden.

Av mange korte kapitler er det forfatterens minner fra sin egen omskjæring som seksåring, som treffer mest. Tittelen er ganske enkelt: Då sporven vart skoren.

  • Flere anmeldelser fra NRK

Julehefter
Vær snill med dyrene
Kvinnefigur i rød kjole, Bokomslag "Havende"

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska