Hopp til innhold
Anmeldelse

Blant årets aller beste

ANMELDELSE: Det er en fysisk utfordring å lese Gunstein Bakkes nye roman. Den setter seg i muskler, hjerte og lunger, den åpner nye rom der tanke etter tanke får folde seg ut.

Forfatterportrett Gunstein Bakke

Gunstein Bakke (1968) har skiftet fra nynorsk til bokmål i sin fjerde roman. Han behersker begge målformer like bra. Det er sjelden man leser en så språkbevisst forfatter.

Foto: Christian l Elgvin / christian elgvin
Bok

«Havende»

Gunstein Bakke

2016

  • FORFATTER: Gunstein Bakke
  • TITTEL: Havende
  • FORLAG: Oktober

Hadde jeg ikke vært redd for lettvinte ordspill, skulle jeg sagt at dette er en roman som slår deg i bakken. Det er i alle fall den følelsen jeg sitter igjen med, etter at boken er lest.

Også underveis måtte jeg trekke pusten, kjenne hvordan hjertet pumpet blodet gjennom årer, vener, ut i den ytterste trevl av min menneskekropp.

«Havende» handler nettopp om å være menneske. Og om å være en kropp. Kan noe ved mennesket kalles umenneskelig? Spørsmålet er vesentlig i en roman som tar utgangspunkt i «apekvinnen» Julia Pastrana, en liten indianerkvinne med sykdommen hypertrikose, som gjorde at hun hadde utstående kjeveparti, tykke lepper og var dekket av hår over hele kroppen. På midten av 1800-tallet var hun en omreisende attraksjon, fremvist av ektemannen som gjorde henne til sitt levebrød. Han sørget også for å få stoppet ut både Julia og sønnen, som begge døde like etter fødselen. Mor og barn ble vist frem i et glassmonter og havnet til slutt i Oslo, først på tivoli, senere ble Julia funnet på en søppelfylling.

Tre liv, tre fortellinger

Kvinnefigur i rød kjole, Bokomslag "Havende"

Gunstein Bakke briljerer med sine assosiasjoner om liv, tid og fortelling i sin nye roman 'Havende'.

Gjennom romanen griper Bakke tak i tre tidsepoker. Vi møter Julia i Moskva i 1860, like før hun skal føde. Vi møter Finn i Oslo, i 1979, mannen som lever med Julias døde legeme stående i campingvognen sin. Sist er vi både fysisk og mentalt til stede i livet til Kira, en ung norsk kvinne som følger Julias jordiske levninger tilbake til Mexico i 2013, der hun endelig kan få en anstendig begravelse.

Allerede nå har jeg fortalt for mye. Noe av magien ved denne romanen er å oppdage sammenhengene, litt etter litt, ettersom Gunstein Bakke nesten motvillig trekker til side slør for slør. Teksten består av korte kapitler med overskrifter som Det rene hjertet, Mørklagt, Guds finger eller Det som ligner. Noen kapitler er små, filosoferende essays, andre mer handlingsmettede, eller kanskje sceniske.

Hva er et menneske?

Det storslåtte er at Bakke uavlatelig omfavner det menneskelige. Det kan være gjennom å utforske blikk og øyeblikk: Julia er frosset fast i tiden, utstoppet som hun er. Hun er innkapslet i andres blikk, slik insektet i et ravsmykke er eller gipsavstøpningene av elskende, sovende og lekende mennesker etter vulkanutbruddet over Pompeii.

Enkeltmenneskets liv flammer opp i glimt på samme måte som ildfluene, insekter som også fysisk svirrer over boksidene i Johanne Hjorthols design.

Stadig ny innsikt

Gunstein Bakke utvider tankestrømmen, refleksjonene, han skildrer tiden som fyller hulrommene mellom øyeblikkene, de hulrommene vi hopper over når vi skal samle øyeblikkene til fortellingen om våre liv. Mennesket er selv et hulrom der nye mennesker kommer til. «Havende» betyr jo å være gravid, å skulle gi nytt liv. Dét er også et hovedtema i romanen: Livet som trenger seg på, som ikke spør, men som hele tiden antar nye former. Unge Kira er gravid etter en voldtekt. Hvorfor i himmelens navn har hun valgt å beholde barnet? Det er et spørsmål ikke minst Kiras tilknappede mor stiller.

Klang av Proust og Tranströmer

I et slikt perspektiv, der tidens evige hjul rulles frem, kan man lett assosiere både til Rune Christiansen og Marcel Proust: Forbindelseslinjene mellom de ulike tekstbitene, den løpende undersøkelsen i et språk som spinner stadig nye referanser gjør meg svimmel. Og sterkt sanselig berørt.

«Havende» er en stor litterær prestasjon. Men Gunstein Bakke inviterer ikke leseren inn umiddelbart. Du må faktisk streve litt med teksten, før den åpner seg, i lag på lag, og mennesket får klinge ut i hvelv bakom hvelv, uendelig, for å sitere den svenske nobelprisvinneren Tomas Tranströmer.

  • Flere anmeldelser fra NRK

Vær snill med dyrene
Bokomslag gult
Bokomslag, stuping Eg er eg er eg er

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska