Hopp til innhold

- Var ikke ferdig

Produsent Teddy Riley innrømmer at man måtte endre på Michael Jacksons vokal på albumet «Michael», men forsvarer hvorfor det måtte gjøres.

En salgsplakat reklamerer for det nye Michael Jackson-albumet «Michael» som kom i salg denne uka

En salgsplakat reklamerer for det nye Michael Jackson-albumet «Michael» som kom i salg denne uka.

Foto: FRED PROUSER / Reuters

Teddy Riley

Teddy Riley forteller om hvilke kompromisser man måtte inngå for å få ut albumet «Michael».

Foto: MySpace
Michael Jackson: «Dangerous»

Teddy Riley var blant annet med produsent på Michael Jackson-albumet «Dangerous».

Michael Jackson: «Michael»

Nå er Riley medprodusent på deler av det nye albumet «Michael».

Foto: Ap
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Vokalprestasjonene på det nye albumet til Michael Jackson var langt fra så gode som stjernen selv ville hatt de, avslører en av produsentene bak «Michael» i et nytt intervju.

Innrømmer tilpasninger

Albumet «Michael» har måttet tåle mye kritikk i tiden fram mot utgivelse, og det er flere som har hevet stemmen i forhold til produksjonen.

Les også:

Teddy Riley, produsenten som var med på å lage flere av platene til «The King of Pop» snakker nå ut om prosessen bak den nye plata som kom ut denne uka. Han innrømmer at de måtte gjøre flere digitale tilpasninger av Jacksons stemme i forhold til de originale opptakene de hadde.

- Jeg måtte bearbeide stemmen hans, og det er derfor så mange spør seg om det egentlig er han som synger, forteller Riley til nyhetsbyrået Reuters.

- Men vi måtte gjøre det vi måtte gjøre… (for å få stemmen til å passe) med den faktiske musikken vi hadde, sier han videre.

Kompromisser

Teddy Riley var blant annet medprodusent på låtene «Remember the Time», «Jam», og «In the Closet» fra albumet «Dangerous» som kom ut i 1991. Han sier at man måtte inngå kompromisser for å få ut det nye albumet.

- Han (Jackson) ville aldri ha vurdert disse opptakene å være det ferdige produktet. Men siden han ikke lenger er med oss kan han ikke gi oss noen ny vokal. Derfor måtte vi bruke Melodyne (en type stemmeteknologi) for å få ham til å synge riktig, forklarer Riley.

- Med denne teknologien måtte vi heve vokalen opp et stykke, og det er derfor vibratoen hans enkelte steder virker litt for mye prosessert. Det er noe vi virkelig er lei oss for, men det er likevel den ekte Michael Jackson man hører.

Kritikk fra den indre krets

Riley var produsent for tre av de ti låtene på det nye albumet - «Hollywood Tonight», «Monster» og «Breaking News».

De to siste av disse ble spilt inn i New Jersey i 2007, sammen med låta «Keep your head up», og var blant låtene Jacksons indre krets var mest kritiske til.

- Den kritikken må ha kommet fra et eller annet sted, og det er ikke et bra sted, er Rileys noe kryptiske forklaring.

- Kritikken kom fra noen i familien, fordi det var noen i familien som ikke fikk det siste ordet, og som la sitt hat på hele prosjektet. Dermed ble det hele en dominoeffekt som ikke er bra for kredibiliteten til Michael Jackson.

- Men jeg er her for å beskytte kredibiliteten hans, for jeg vet at det er ham. Jeg vet at dette er godt materiale og jeg vet at det må bli gitt ut. Jeg vet at arven (etter Jackson ) må fortsette, fordi han var en så flott person, og det kommer mer, avslutter Teddy Riley.

Kulturstrøm

  • Yo-Yo Ma vant verdens største klassisk musikk-pris

    Cellisten Yo-Yo Ma vant Birgit Nilsson Prize, som med sine prispenger på én million dollar er verdens største innen klassisk musikk, melder NTB.

    Han er første instrumentalist som mottar prisen innstiftet av svenskenes berømte operasanger.

    Norske Amalie Stalheim skal spille under prisutdelingen når han kommer til Stockholm for å motta prisen.

    Yo-Yo Ma
    Foto: Andy Mettler / swiss-image.ch
  • Monet-maleri under hammeren

    Claude Monets maleri «Le Grand Canal» ble solgt for 56 millioner dollar – over en halv milliard norske kroner – på Sotheby's i New York.

    Maleriet er ett av flere verk den franske kunstneren malte fra Venezia tidlig på 1900-tallet. Salget av «Le Grand Canal» gjør det til det dyreste av Monets Venezia-verk.

    Claude Monet-maleriet Le Grand Canal
    Foto: NIKLAS HALLE'N / AFP